Posted by: abusyakirin | 24 Mei 2010

Ayat Tuah Jebat Gayuman 9

” Malam ni kita kena pergi ke rumah Pak Jab kerana dia ingin berjumpa” kata Abe Joe salah seorang Jurulatih terawal saya dalam PSSPGM.

“Ada apa Abe Joe..? ” saya bertanya.

” Rasanya dia nak ijazahkan Ilmu Gayong 9 pada kita ” balas Abe Joe.

Malam itu saya dan beberapa orang jurulatih ke rumah Pak Jab ( Rejab B Samat ) iaitu salah seorang orang lama Gayong Kelantan dan kalau tak silap mungkin kumpulan yang terawal mempelajari Gayong  di negeri ini. Namun kini Pak Jab telah menubuhkan Silat Tiga Kalimah.

Selesai Solat Isyak di rumahnya beliau telah mengijazahkan kepada kami satu ilmu kebatinan pendekar dahulu kala dan ilmu tersebut dikenali sebagai Gayuman Sembilan. Ada juga yang mengelarkan ayat Hang Tuah Hang Jebat. Pada masa itu saya baru berumur 15 tahun dan bergelar Pembantu Jurulatih.

Pertanyaan Cikgu Saiful Hakim

Baru-baru ini saya ada berbual dengan Cg Hakim berkenaan ayat Tuah Jebat. Beliau bertanyakan saya tentannya dan pertanyaan ini mengundang kenangan silam yang saya lalui itu…  Insya Allah Saya akan cuba juga jelaskan kepada pembaca apa itu ayat Tuah Jebat atau Gayuman Sembilan.

Ucatan Hang Tuah

Gayungman sembilan ini dipanggil juga dengan nama ucatan Hang Tuah, ilmu ini sangat popular dikalangan orang-orang melayu terutamanya para pendekar. Pun begitu bukan senang hendak mendapatkannya, kalaupun dapat tak semua orang mampu memiliknya.

Jadi ke tak jadi ilmu ini adalah bergantung kepada kesungguhan pengamalnya. Ilmu ini dikatakan juga antara ilmu yang diamalkan oleh laksamana Hang Tuah. Ilmu ini berguna sebagai pelindung tubuh badan, pengebal, pengasih, melaju dan mempercepatkan pergerakan, gagah perkasa, tahan tubuh, awet muda dan lain-lain lagi.

Bagi mendapatkan khasiat-khasiatnya, hendaklah sentiasa diamalkan terutama sekali selepas solat subuh dan maghrib, insyaAllah mujarab.
Kaifiat mengamalkannya hendaklah baca dahulu Alfatihah satu kali niat hadiah kepada baginda Rasulullah SAW, ayatul kursi dan selawat tiga kali kemudian barulah baca isim-isimnnya sebanyak sembilan kali dalam satu nafas, jikalau tak dapat dalam satu nafas maka bacalah tiga kali senafas.

Bacaan isim ini hendaklah bersama dijabatkan pada tempat-tempat yang tertentu pada badan kita. Setelah selesai melakukan amalan ini, hendaklah ditutup dengan mengucap 2 kalimah syahadah dan selawat tiga kali. Isimnya hanya sembilan patah sahaja.

Sejujurnya saya tidak mengamalkannya kerana saya tidak mengetahui makna isim atau perkataan ucapan tersebut . Ini menimbulkan perasaan Gharar dalam diri saya samaada ianya betul atau salah.

APA SIKAP KITA TERHADAP PERKARA YANG SYUBHAT (MERAGUKAN)?

Dalam menghadapi isu-isu syubhat , Islam sangat menuntut umat Islam meninggalkan perkara-perkara yang meragukan kepada perkara yang meyakinkan berdasar kepada hadith – hadith Rasulullah SAW:

Ertrinya : Daripada Abu Muhammad al Hassan Ali bin Abi Talib , cucu Rasulullah SAW dan penawar hati baginda .Beliau berkata :Aku menghafal daripada Rasulullah SAW :Tinggalkanlah apa yang meragukan kepada apa yang tidak meragukan.

(Diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan An Nasai .Imam Tirmizi telah berkata :Hadith ini hadith hasan Sahih)

Dalam hadith yang lain Baginda SAW menyebut :

لاق امهنع للها ىضر ريشب نب نامعنلا للها دبع ىبأ نع : للها لوسر تعمس لوقي ملسو هيلع للها ىلص : تاهبتشم رومأ امهنيبو نيب مارحلاو نيب للاحلا نإ سانلا نم ريثآ نهملعي لا , هضرعو هنيدل أربتسا تاهبشلا ىقتا نمف , نمولا لوح ىعري ىعارلاآ مارحلا ىف عقو تاهبشلا ىف عقو عتري نأ كشوي ىمح اذإ ةغضم دسجلا ىف نإو لاا همراحم للها ىمح نإو ىمح كلم لكل نإو لاا هيفبلقلا ىهو لاا هلآ دسجلا دسف تدسف اذإو هلآ دسجلا حلص تحلص

Daripada Abu Abdullah an-Nu’man bin Basyir r.a katanya:”Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :”Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram(itupun) jelas dan di antara kedua-duanya (terdapat)perkara-perkara yang syubhat, ramai di kalangan manusia tidak mengetahuinya .Sesiapa yang menjaga dirinya daripada perkara syubhat ,(maka) dia telah membersihkan agama dan kehormatannya .Dan sesiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara yang syubhat , dia akan jatuh kepada perkara yang haram.Seperti pengembala yang mengembala di sekitar kawasan larangan ,dibimbangi gembalaannya akan meragut makanan di dalam nya .Ketahuilah sesungguhnya bagi setiap raja itu ada kawasan larangan dan kawasan larangan Allah ialah perkara-perkara yang diharamkannya .Ketahuilah bahawa di dalam jasad manusia ada seketul daging , apabila ia baik , maka baiklah seluruh jasadnya .Apabila ia rosak , rosaklah seluruh jasadnya , ketahuilah bahawa seketul daging itu adalah hati.

(Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim)

Hadith ini telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari di dalam kitab “iman’ pada bab siapa yang membersihkan agamanya ,juga dalam kitab jual beli , Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab jualbeli dalam bab mengambil yang halal dan meninggalkan syubhat.

Rasulullah SAW bersabda:

نابتسا ام عقاوي نأ كشوأ مثلإا نم هيف كشي ام ىلع أرتجا نمو

Sesiapa yang berani melakukan dosa yang diraguinya , hamper-hampir dia akan melakukan dosa yang jelas (Hadith Riwayat al Bukhari )

Dalam satu riwayat

رسجي نأ كشوي ةبيرلا طلاخي نم

Sesiapa yang bergelumang dengan perkara yang diragui hamper-hampir ia akan berani melakukan perkara yang jelas haramnya.

Jika para pembaca mengetahuinya bolehlah berkongsi maklumat dengan saya, kerana saya tidak mengatakan ilmu ini sesat tapi saya tidak mengamalkannya kerana saya tidak jelas.

Wallahualam
___________________________________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com

About these ads

Responses

  1. Salam, tinggalkan sebarang keraguan dan pilih yang lebih jelas amalannya.

    Rasanya sifat kepada amalan di atas boleh dilihat dan diamalkan dengan amalan Gayong yg lain seperti Ayat 4 (sama dengan KIyai Salleh) dan Ayat 4 (tongkat langit).

    Dalam Gayong rasanya banyak amalan berbentuk ayat Quran yang mana mengamalnya sendiri dah ada pahala.

    • Aslkum saudara2 para pesilat gayung…salam perkenalan dari saya perguruan KIJANG BERANTAI dari INDONESIA…kalau di indonesia ilmu gayung beda sedikit kegunaannya dan terbagi menjadi 4 (empat) gayung api,gayung angin,gayung pemutus jantung,dan gayung makrifat..ke empat ilmu ini memang dahsyat untuk pegangan para pendekar melayu pada zaman dulu tapi amatlah berbahaya kalau diajarkan sembarangan kepada orang-orang awam..sekian dulu dari saya insya ALLAH di lain waktu kita lanjutkan lagi pembicaraan ini,wasallam

      • Waalaikumussalam wbt..Terima Kasih Buat guru Alwindo..diharapkan agar menceritakan lagi kepada kami semua pasal ilmu Gayong disana.

        • Assalamu’alaikum wr.wb..saudara Abu Syakirin dan saudara2 pendekar Silat Gayong..salam perjumpaan kembali..mengenai “GAYONG” di Indonesia tepatnya di Kalimantan dan Sumatera “GAYONG”itu adalah suatu ilmu kesaktian bukan lah suatu ilmu silat..ilmu yang sudah jarang dimiliki oleh generasi sekarang walaupun demikian ilmu itu masih ada di pegang oleh pendekar2 di Indonesia sekarang ini..pilih2 orang didalam menurunkan ilmu tersebut..bermula saya melihat kakek saya menjatuhkan pencuri dari jarak 5 meter hanya dengan gerakan seperti mengambil air pakai gayung.Dan ayahanda saya menampar pohon nangka sampai berbekas hitam telapak tangan di pohon tersebut..ilmu gaong amat dahsyat kalaupun untuk dibabar secara detail haruslh ada perjumpaan langsung dengan yang ahlinya (gurunya). Begitu dulu pembicaraan kita ..sekedar saling silaturahmi memperkenalkan budaya kita orang ,wasallammelayu.

          • Terima kasih buat guru alwindo diatas perkongsian maklumat yang saya kira ianya cukup berharga dan berinformasi buat kami disini.. kalau boleh, saya ingin tahu yang ilmu Gayong disana berasal dari mana..adakah ia ilmu keturunan Bugis atau memang ianya dari Arwah Mahaguru Dato Meor Abdul Rahman. Kerana dikatakan masa dulu ada masyarakat indonesia belajar dengannya..terutama sekali masyarakat dari sumatera..wallahualam.

            • Assalamualaikum wr.wb.. ilmu gayung kita tidak dari sumatera atau dari yang lain..ilmu ini berasal dari kesultanan tua kerajaan Sambas di kalimantan barat,memang ilmu turun menurun..wasallam

              • waalaikumussalam wbt..alhamdulillah..masih kekal ada pewarisnya..kalau tidak keberatan mohon dijelaskan lagi permainan silat ini.

                • Assalamualaikum wr.wb.. Silat kita namanya silat Pahlawan nama perguruan silatnya KIJANG BERANTAI (KIBER),Silat pahlawan ini berasal dari Panglima Muda H.Alwi Bakran,yang menjadi Panglima Kesultanan Sambas diteruskan oleh ananda nya Datok Panglima H.Djuhardi Alwi.Silat pahlawan ini terdiri dari pukul tujuh,pukul 12,sapreng,lintau,damdam,jelantik,.kalau ilmunya salahsatunya ilmu gayung api,angin,pemutus jantung,makrifat yang sampai pada pelajaran ketarekatan makrifat dan ilmu lainnya masih banyak seperi ilmu ragum saidina ali,ilmu sentuhan api neraka,penghancur besi,dan lain-lain yang semua berasal dari kesultanan sambas..sementara begitu dulu cerita saya..wasallam.

                  • Terima Kasih Buat Guru Alwindo..Luas sungguh ilmu Allah swt.

          • untuk guru alwindo
            tolong blg apa yg hrus diamalkan

            karna aku pengen mmlki nya.

            tolong yg lengkap pa

            saya dari smatra utara
            tepat di padangsidimpuan sumut

            tolong yg lbh dimengrti pa apa yag mw di amalkan

            • assalamualaikum….maaf kl sy lancang udah ikutan nimbrung ne di obrolannya…setahu saya ilmu gayung itu berasal dari api neraka guna untuk menghancur kan … manusia yg hilat dengki dan khianat kpada allah dan rasulnya… seperti halnya yg saya dengar dari pada guru guru saya.. kl didaerah sy yg baru sy dengar adalah.. ilmu gayung api..ilmu gayung pedang .. dan ilmu kombinasi dari pd ilmu gayung yg disebut gayung 7.. dan setelah itu diatas ilmu tsb sejenis ilmu gayung yg disebut peuseumah hitam dan peuseumah puteh… dari aceh… salam hangat dari sy kepada guru2 sekalian

    • pertapaan atau bertapa adakah bagus dan adakah tidak salah disisi agama islam???

  2. En. Abu Syakirin, adakah amalan Gayungman 9 ni berkaitan dengan isim: ba-sa-ma / zo-ha-ro / na-zo-ro / ba-a-ma / ma-qo-ma / qo-ha-ro /ba-qo-ma / da-la-ma / ba-ro-ma ?

    • ye cikgu..kalau ada maklumat boleh kongsikan. Pandai sungguh cikgu susun isim tu hehehe…

      • Hehehehehe saya tak diperturunkan zikir tu, jadi saya tidak tahu susunan bacaan zikir yang betul hehehehe. Cuma saya pernah diberitahu ada amalan zikir yang berpandukan gambar rajah anatomi manusia yang dikatakan amalan pendekar dahulukala. Gambarajah anatomi manusia tu baru2 ini saya temui semula dalam Blog Tok Uban. Susunan zikir sebenar saya tak tahu hehehehe. Saya cuma salin semula daripada gambar anatomi manusia tu hehehe Tetapi mungkin susunan yang betul adalah seperti dalam – http://dikirbarat.net/forum/silat/silat-kelantan

        basama,baqoma,baama,maqama,dalama,baroma,qahara,nazhora,zohara

      • Dipetik dan disesuaikan daripada Forum di

        http://archive.kaskus.us/thread/1122338/

        “Minta bantuan kalau ada para sesepuh yang tahu ilmu ini.Huraikan dari segi makna atau apa sahaja yang berkaitan.sebahagian ayatnya adalah bahasa arab,sebahagian lagi tidak difahami mungkin bahasa suryani atau pun juga bahasa Arab,wallahualam.

        ucapannya- Basama,baqoma,baama,maqama,dalama,baroma,qahara,nazhora,zohara

        Ditepukkan di sembilan anggota badan kita untuk gerak cepat

        Hanya cerita dari mulut ke mulut menyatakan amalan ini adalah amalan sayyidina Ali,ada juga mengaitkan amalan ini dgn sayyidina hamzah dan umar umayyah..

        saya pernah melihat beberapa variasi berkenaan amalan ini ada juga yg diamalkan dgn menyebut- basama,bakama,baama,maroma,naama,qahara,nazhora,za a zin,dalama.Walaubagaimanapun versi yang pertamalah lebih sering diamalkan orang

        amalan ini diamalkan dengan cara menepuk sendi2 anggota badan,kelebihannya pengamal menjadi pantas,gerak automatik seolah2 anggota nya hidup dan mempunyai `mata’..

        Sepanjang pemerhatian saya juga amalan ini cepat mujarab dan berkesan walaupun pengamalnya hanya orang awam yang biasa. Amalan ini juga dikenali sebagai gayuman 9..kalau ditulis itu macam2 ejaannya gayoman,gayungman dan sebagainya.

        Sepanjang pengetahuan saya amalan ini popular di selatan thailand,dan kawasan pantai timur Malaysia. Jadi kiranya ada Pak Ustaz,sesepuh,kiyai,ulama dan sesiapa sahaja yang boleh memberi pencerahan saya mengucapkan berbanyak terima kasih,salam

        Amalan ini dikenali juga sebagai gayuman 9,atau gayoman,gayungman ada pelbagai cara sebutan dan ejaan. Popular di Selatan Thai dalam kalangan melayu fatani dan masyarakat melayu di Malaysia di sebelah pantai timur.
        Sayangnya saya belum berjumpa lagi sesiapa yang boleh memberi pencerahan berkenaan makna dan asal-usul

        Namanya macam-macam. Ada yang panggil Gayong Umar Umaiyyah, Ibu gayong, Gayungman 9, Gayong Dalam dan sebagainya. Antara fadhilatnya adalah makrifat boleh baca gerak dan niat orang lain, bersilat tanpa belajar dan seumpamanya. Itu adalah apa yang saya tahulah. Wassalam.

        • Terima ksih Cikgu di atas perkongsian maklumat buat saya dan sahabat sekelian… memang guru saya pun berkata tujuan utama amalan ini ialah sebagai ibu gerak yg mana segala permainan silat kita akan laju dan pantas. semua pergerakkan seakan hidup tidak kaku. Insya Allh kalau cikgu ada maklumat terkini dan apa jua maklumat bolehlah cikgu emailkan kepada saya bagi memeriahkan info di dalam blog ini. Saya orang baru dan banyak yang perlu belajar dari cikgu selaku orang yang lebih senior…Terima kasih cikgu

          • Aslkum saudara2 di Blog “Aku dan Gayong” salam persahabatan kepada Abu syakirin dan saudara2 Perguruan Silat Gayong..ijinkan saya untuk ikut berbagi keilmuan mengenai IBu Gerak kalau di Indonesia Ilmu ini di sebut Gerak Reflek atau di kalangan Melayu Indonesia disebut Ilmu Sempedih..Untuk ilmu ini saya akan berbagi sedikit karna ilmu ini ilmu yang baik untuk ketangkasan,kecepatan dalam menyerang dan menangkis(mengelak)walpun kita dalam keadaan tidur, tapi beda cara dan amalannya dengan ilmu Gayong 9,dan ilmu ini sifatnya dingin,sifat kita jadi sabar tapi akan bereaksi walaupun kita dalam keadaan tidur sekalipun.Ilmu ini saya dapatkan langsung dari ayahanda saya Datok panglima H.Djuhardi Alwi(Mahaguru Perguruan Silat Kijang Berantai) baiklah kiranya untuk diamalkan karna khasiatnya selain gerakan kita cepat (tangkas),tubuh kita seperti ada yang menggerakkan. Amalannya : “ALLAHU YA QAWIYYU YA MATIIN” dibaca setiap selesai sholat fardhu sebanyak 99 x,dan setiap mau tidur 101 x,syaratnya sholat fardhu jangan tinggal harus full 5 kali sehari lebih kurang 40 hari sudah ada reaksi,Pengetesannya waktu kita tidur coba dilempar pakai bantal. kalo ilmu itu jadi kita akan dapat menangkis lemparan bantal itu walau kita lagi nyenyak tidurnya.Saya ikhlaskan kepada sahabat terutama yang gemar silat semoga gerakannya semakin dahsyat dan tangkas tanpa kita sadari dan untuk selalu berzikir mengingat Allah Swt.Sekian dari saya lain waktu kita lanjutkan pembicaraan ini untuk menambah khazanah keilmuan dalam perSilatan..wasallam

            • Terima kasih guru Alwindo..mohon diijazahkan amalan ini buat diri saya

              • Assalamualaikum wr.wb.. Dengan mengucapkan bismillahirrahmanirrahim,saya dengan sadar dan ikhlas mengijazahkan amalan gerak reflek ini kepada Abu syakirin untuk digunakan dijalan kebaikan,makbul karna Allah ta’ala,kun fayakun.

                • Aku Nik Iznan Musyahmi Bin Mohamed menerima ijazah amalan ini dengan berkat syafaat Baginda Rasulullah saw, dan berjanji untuk menggunakan diatas jalan Amar Maaruf Nahi Mungkar.

                  • alhamdulillah…syukur..mudah2an bermanfaat didunia dan jua diakhirat nanti…amin..

                • Terima kasih guru Alwindo..mohon diijazahkan amalan ini buat diri saya

                  Dapatlah kiranya guru menerangkan sedikit cara amalan ini dilakukan..

                • assalamualaikum…bleh saya thu lbih mendalam lagi ttg silat gayung ghaib umar ummaiyah

                  • xde istilah silat gayung ghaib umar ummaiyah tetapi Silat Gayung Umar Umaiyah ad..hehe….

            • Assalamualaikum…….bolehkah saudara alwindo djuhardi mengijazahkan amalan ibu gerak ini kepada saya, agar saya berupaya mendekatkan diri lebih dekat kepada Allah….

              salam perkenalan buat saudara abusyakirin…

              • aslkum saudara solihin saya ALWINDO DJUHARDI dengan sadar dan seikhlasnya mengijazahkan amalan gerak reflek kepada saudara,gunakan untuk membela yang benar dan melindungi yang lemah dan semuanya semata-mata untuk mendekatkan diri kepda ALLAH SWT. aamiin ya rabbal alamin.

                • wa’alaikumussalam saya Mohd Solihin bin Kamni menerima ijazah amalan gerak reflek ini, Alhamdulillah….terima kasih ya akhi….

                • Assalamualaikum cikgu Abu Syakirin..salam ukhuwah dr saya, Khairul, simpang 3, Puncak Jelapang..

                  Salam pak guru alwindo juhardi.. bolehkah mengijazahkan amalan gerak reflek ini kepada sy? agar dapat sy gunakannnya untuk agama, bangsa & tanahair saya.. terima kasih pak guru

                  • Salam kepada saudara-saudara khusus kepada khairul,saya Alwindo Djuhardi dengan ikhlas dan sadar mengijazahkan amalan ilmu gerak reflek ini kepada saudara,akan lebih afdhol sebelum beramal tawassul kepada almarhum ayahanda saya Datok panglima H.Djuhardi Alwi karena dari beliau ilmu ini diturunkan kepada saya dan juga fatihah satu kali kepada sya yang mengijazahkan setelah itu silahkan amalkan tanpa tawasul lagi langsung berwirid untuk mengingat Allah saja,cukup satu kali saja tawasulnya..Selanjutnya silahkan diamalkan 40 hari makin lama makin baik..tanda jadi kalau kita tidur coba dilempar pakai bantal..apabila kita sudah bisa menepis..itu tanda menyatu dengan batang tubuh kita.wasalam

                    • wa’alaikumussalam Pak Guru Al Windo Djuhardi …saya Mohd Khairul Nizam B. Md Salleh dengan ini menerima ijazah amalan gerak reflek ini, ….terima kasih Pak Guru, moga kita semua beroleh keberkatan di dalam amalan seharian kita. Selamat hari raya Aizilfitri, Maaf zahir & Batin buat Cikgu Nik, Pak Guru Al Windo serta semua anak-anak melayu…ALLAHUAKBAR! TAKBIR!

                    • assalamualaikum pak guru al windo djuhardi ..

                      sy mohd syahmi ahmad shukri mohon utk diijazahkan ilmu reflek ini ..

                      semoga ianya dpt digunakan utk mempertahan agama, bangsa n tanah air ..

                      dan semoga ianya menjadi warisan yg berkekalan serta ilmu yg dimanfaatkan ..

                    • assalamualaikum guru al windo djuhardi.. sy megat zulfadzli bin megat zaini mohon untuk diijazahkan ilmu ini.. agar dpt untk digunakan untk berjuang di jalan Allah dan mencari keredhoan Allah..

                • assalamualaikum tuan Guru Al Windo Djuhard..salam perkenalan dari saya tuan guru…seandainya diizinkan pak guru..sy mohon diijazahkan kepada sy untuk mengamalkan amalan gerak reflek ini agar dapat sy gunakannnya untuk agama, diri sendiri, keluarga, masyarakat dan kepada yang memerlukan pertolongan..mudah-mudahan ianya mendapat manfaat dunia dan akhirat…dan dapat mndekatkan lagi diri kepada ALLAH..insyaALLAH…assalamualaikum…

                  • Wa’alaikum salam saudara Mijie..Bismillahirrahmaanirrahim,asyhadu alla ilaaha illallaah wa asyhadu anna Muhammadda Rasulullah,saya Alwindo djuhardi dengan iklas dan sadar mengijazahkan ilmu gerak reflek kepada saudara,Alfatehah…
                    beramal karena Allah insya Allah tercapai segala hajat dan mendapat perlindungan dan pertolongan dari-Nya.

                    • Alhamdulillah..moga ilmu Allah akan terus digunakan ke jalan yang benar berebakti pada agama islam yang tercinta.

                    • saya mohammad tarmizi bin mat ail dgn ini menerima ijazah amalan ini drp.tuan guru Alwindo Djuhardi dgn berkat serta rahmat laa…ilaahaillallaah….muhammadarrasulullah…. al-fatihah…trima kasih tuan guru…

                    • saya rizal anuar b md noor,ya pak guru alwindo djuhardi ijazahkan saya ilmu reflek ini untuk agama bangsa dan negara saya ,terima kasih pak guru

                • Assalamualaikum wbt tuan guru Alwindo Djuhardi. Dengan lafaz Bismillahir rahmanir rahim.. Saya Muhammad Shukri Bin Adnan, memohon diijazahkan Ilmu dan amalan Ibu Gerak Reflex ini dengan berkat syafaat Baginda Rasulullah SAW, dan berjanji untuk menggunakannya atas dasar Amar Maaruf Nahi Mungkar, InsyaAllah.

                  Semoga Allah memberkati dan membalas jasa baik tuan guru Awindo.

            • Assalamualaikum, Pak Guru Al Windo Djuhardi, salam perkenalan. Saya kagum dan bangga sebagai rakyat Malaysia, kerana pak guru dari Indonesia sudi singgah dan berkongsi ilmu di blog “Aku Dan Gayong” ini.
              Sungguh walaupun pak guru sudah berilmu, tetapi dengan rendah hati pak guru mahu berkongsi ilmu dengan orang-orang di sini. Pak Guru, dengan rasa rendah diri, bolehkan pak guru ijazahkan kepada saya juga amalan tersebut? Agar dapat saya lebih mendekatkan diri kepadaNya. Nama sebenar saya Mohd Hafizfuddin Bin Derani.

              • Wa ‘alaikum salam Mohd.Hafizfuddin bin Deraini..saya Alwindo Djuhardi dengan ikhlas dan sadar mengijazahkan ilmu gerak reflek kepada anda dengan sempurna,Alfatihah…semoga Allah kabulkan segala niat baik hambanya,Amin ya rabbal alamin.Untuk saudara Hafidz kirim fatihah Kepada ayahanda saya Datok Panglima H.Djuhardi Alwi dan kepada Saya sebagai tanda syah menerima ilmu ini dari saya dan dari Datok Panglima H.Djuhardi Alwi.Selanjutnya silahkan di wirid secara istiqomah insya Allah saudara Hafidz Merasakan Manfaatnya. Dan untuk diketahui saya hanya hamba Allah yang tiada kuasa hanya Allah yang Kuasa.Wassallam

                • Assalamu’alaikum Abu syakirin dan saudara-saudara pecinta blog aku dan gayung..salam persaudaraan..ijinkan saya Alwindo Djuhardi menambahkan lagi sedikiit pengetahuan keilmuan bathin yang kebetulan berbicara tentang “ayat gayung 9″ akan lebih afdhol lagi saya berbagi dengan “ASMA 9″ merupakan salah satu “ilmu kekuatan dan keselamatan badan” guna melengkapi khazanah keilmuan dalam Blog “Aku dan Gayung” dan untuk lebih khusuk di dalam mendekatkan diri kepada Sang Kholik.Inilah rupa dari ASMA 9 :

                  YA HAYYU,YA ‘ALIYYU,YA MALIYYU,YA WAFIYYU,YA WAQIYYU, YA QAWIYYU, YA GHANIYYU, YA WALIYYU,YA BAQI,
                  KAAF HAA YAA ‘AiiN SHAAAD
                  HAA MiiM ‘AiiN SiiN QAAAF.

                  Sekedar berbagi pengetahuan dan menambah khazanah kepada kita betapa Besar dan Luasnya Ilmu Allah swt.Dan walaupun hanya setitik ilmu yang kita ketahui dariNya tapi begitu besar syafaat dan manfaatnya bagi kita yang mau dengan istiqomah dan rendah hati di dalam mengagungkan namaNya…Wasallam

                  • Lengkap melengkapi dan tolong menolong..nasihat menasihati adalah berpesan-pesan kepada kesabaran.. terima kasih duhai guru.

                  • Asslamualaikum, guru Alwindo. Sy mahu tanya jika solat kadang2 tertinggal, adakah ia akan mendatangkan kesan yg tidak baik? Terima kasih.

                    • Wa’alaikum salam saudara Dinlubis..Mohon maaf saya baru masuk kmbali dikarenakan banyaknya kegiatan dalam menjalankan Amanah Allah terhadap hambanya.Selaku muslim seharusnya sholat janganlah ditinggal tapi untuk pengamalan Ilmu gerak reflek selama 40 hari janganlah ditinggal sholatnya setelah itu boleh dijamak atau diqashar sholatnya dan lakukan sholat hanya semata-mata untuk Allah bukan karena ilmu.Sekian dari saya smoga bermanfaat.

                  • assalmualaikum guru alwindo
                    saya mau minta ayat cinta mani..
                    saya harap guru alwindo mau berbagi kepada saya tentang ayat cinta mani.. atas perhatiannya saya ucapkan terima kasih dan wassalamualaikum…

                • Terima kasih, Pak Alwindo Djuhardi.. Saya Mohd Hafizfuddin Bin Derani, menerimanya dengan senang hati. InsyaAllah saya akan menggunakannya untuk jalan Allah.. Amin, ya robbal a’lamin…

            • salam tuan,minta diijazahkan utk diamalkan dunia akhirat

              • kena berjumpa baru elok..

            • Aslmkum buat guru Alwindo dan guru2 sekelian..saya mohd azrul endut. Salah seorang pengamal silat dr pantai timur malaysia mohon diijazahkan ilmu gerak refleks ini,kerana Allah Taala..moga guru diberkati Allah kerana sudi berkongsi secebis daripada ilmuNya.

            • Cikgu alwindo djuhardi,bolehkah tuan mengijazahkan pada saya juga amalan Gerak Refleks ini..
              Salam abu syakirin

  3. Betul sham…tapi yang paling penting niat dan ittiqad itu juga perlu jelas lurusnya. Baru jadi amal soleh.

  4. betul betul betul,tinggalkan kalau meragukan.kebanyakan generasi baru gayong dah celik agama,apa apa amalan yang bercanggahan dengan agama islam seeloknya tidak di amalkan.
    apa khabar abe joe agaknya,kemanakah menghilang diri selepas berpecah dari ‘group’pak jab
    masih teringat kawe kena penangan dan sepakan buah pukulan 1 abe joe masa kursus kat amir indera petra sekitar 1993.tepat kena dada,mcm nak pecah rasanya,terus jatuh pengsan.lepas tu abe joe sendiri yang rawat kawe,lepas tu siap dapat petua pula dari beliau,tapi itu tidak melemahkan kawe dalam meneruskan pembelajaran gayong.

    • a.joe buka perstaun seni silat gayong tempur dgn ex gayong sic

  5. kalu dah omj buka cite gitu mmg betullah.
    guru gayong kawe royat dulu amalan ni utk cepat tangan/gerak
    amalannya mcm omj royat la
    baca dan tepuk pada bah.badan kita
    mcm masuk power la
    hehe
    kisah dulu-dulu
    jika diamalkan dgn istiqomah
    itulah faedah yg kita dpt
    boleh baca gerak
    sebelum penyepak ore sampai,tangan kita sampai dah
    sebelum penumbuk ore sampai
    penyepak kita sampai dulu
    bolehla di anggap ibu gerak.
    rahsia pendekar dulu-dulu
    ambo dapat penangan guru masa amal ayat ni dulu
    nama pun guru
    lagu mana hebatnya murid,kunci duk kat guru jugok.walau guru dalam keadaan sakit dan nak jalan pun lengah lupuh,tapi bila di ajak bergayong,penumbuk dan penyepak dia hok sampai dulu.tapi susunan bacaan dia buke mcm omj citer tu.kawe x leh nak kongsi pulok,rasa berat ati nak kongsi.
    hehe…
    nik pasal abe joe tu,pertubuhan dia aktif ko lo ni?

    • byk ilmu dalam demo loh…pasal a.joe rasanya aktif. loh tlg send kawe no tel demo ko no kawe 013 992 3535. Wan Kancil pun nok kenal dgn demo. Insya Allah kita pakat jupo sekali. ko lagu mano Pendekar Leloh

  6. x dok la banyok nik
    serba sikit pengalaman masa dalam gayong
    cerita dulu-dulu.
    lepas kawe tinggal gelanggang 2004,banyak benda kawe tinggal
    hinggala kawe jupo nga laman word press demo ni.
    rasa terpanggil nak tumpang sekaki.
    maroh ore lama gayong kat kita
    hehe
    malu kawe demo panggil pendekar gitu.
    kawe pun tengah jejak kembali 5 sahabat khalifah muda segelanggan dulu,sebab masing-masing dah bertebaran jauh.sbb masa bergelanggang dulu,masing-masing dapat amalan n ilmu yang berbeza dari guru(kalau boleh di panggil ilmu lah)
    kalu demo tu kawe kenal doh(ikut gambar la).molek,molek.kawe sms demo.
    so lagi,kawe takdok niat nak pom demo nik,kawe royat benda betul hok lahir dari hati kawe.
    so lagi,kawe ni insan kekurangan yang nak belajar dari demo dan saudara wan kancil.

    • nok tanya ckit..sapo dio guru demo hok sengoti nih… kalu demo toksir royak sini pun royak dlm sms tak apo. harap benar tuh Tok Dekar

  7. eh..kita pun bukan hebat mana pun. Ilmu pun tak banyak mana. Bila dengar ilmu kebatinan macam – macam ni paling – paling yang kita ada pun ayat 9 (itu pun dapat dlm bentuk tulisan dan dah hilang ntah kemana. Nak kata amal..memang tak minat pun) dan al-fathihah 9 ( 9 kali tu dibaca 9 kali senafas berserta dengan doanya dalam bahasa melayu…adalah zikir sikit yang memang asal dari al-quran — itu pun kita malas nak amalkan).

    Hakim pernah tanya pasal panca indera, kita kata kat dia dulu kita kuat melatah cara silatlah…cuma nak betulkan statement kita dulu, kita melatah cara silat bukan sebab amalkan ayat tertentu tetapi kerana kerap berlatih sehingga anggota badan semacam dah ada deria rasa sendiri — begitulah lebih kurangnya. Jadinya sebenarnya nak cepat tangan dan kaki tanpa ayat tertentu boleh juga tetapi dengan kaedah dan cara tertentu yang banyak menggunakan tenaga.

    Misalnya teknik mengunakan tayar basikal yang di ikat di tiang itu boleh digunakan untuk cepat tangan. Ikat pemberat pada kaki kemudian skipping itu boleh cepat kaki.

    Baca gerak ni sebenarnya melalui pengalaman pun boleh dah..tanpa bantuan ayat – ayat tertentu. Cuma nak dapat ketahap tu makan masalah sedikit…yang nak mee segera je guna ayat bagai – bagai.

    Wallahu’alam.

    • Silat di zaman IT ni banyak sangat pelajaran Copy Paste dan Cut Paste… susah2 Ctrl Alt Del huhuhu

  8. betul betul betul
    paling cepat
    g kursus 1 hari
    bayar 2-3 ratus
    ambik amalan
    kaba kaba panda silat panda bomo
    x sedar dah di tumpangkan jin
    dah di damping jin
    mula la cari bomo nak buang
    jadi saka
    sampai nak mati pun susoh

    • Tok Dekar..send gak no tel tuh..ko takdok line..mano tahu dok tapo di gua putih atas batu tulang tunggal

  9. kawe dah sms demo,cek phone demo nik
    kot x sapa eh
    buke kawe duk tapo
    demo kok duk tapo
    tepat molek tepat susut
    hehe

    • terima doh sms Tok Dekar..tadi. Bakali Tok Dekar bowok BroadBand gi tapo hehehe.

  10. sakok kat bukit merapoh la tu

    • Jin Tok Dekar sesat bakali..tok jupo tepat kawe hehehe

  11. maklom la jin tuo
    lama x berkhidmat
    terbang pun x kuat doh
    hehe

    • Tok Dekar keno minum super Power hehehe

  12. hehe dale kaskus tu ambo tulis

  13. hmm macam nak tayang jer ilmu yang masing masing ada….tu cumalah secubit dari segunung para pendekar

    maaflah kalau saya tersalah sangka….tapi seeloknya bercerita tentang ilmu sebegini biarlah secara tertutup hendaknya

    wallahualam

  14. takpe laaah… bila ada diskusi lagu ni, baru masing2 nak mengadap, nak berjumpa. rasa2nya, masing2 semua tak berani amal kalau baru jumpa dalam blog, kena datang sendiri minta ijazah dari tuan penulis…

    ayat tuah jebat ni ambo jupo maso di kelantan dulu. saing ambo sendiri mengamalnya. cepat tu memang cepat, tapi mcm abg wan kata, trening fizikal jer utk cepat. pakai ayat ni utk capai ke tahap “tinggi”, tapi tahap tuu mungkin kita tak perlu lagi sebab tiada tuntutan jihad atau darurat.. tapi tak salah amalkan, cuma niat kena betul.. solat kena ikut syariat.

    saing ambo tu tak boleh nak kejut cara biasa. kan naik kaki tangan hinggap atas muka. kena laung nama dari jauh dulu.. baru pegang ibu jari kaki nak bangunkan dia… (senang2 pakai helmet jerr. hhahaha)

  15. bahasa uzbek rasenyer..pasal aku copy paste kat google translate,die kate,,unable to translate uzbek language,iaitu bahasa uzbekistan..

  16. terjumpa dlm blog karami-suaraku.blogspot.com ttg ayat gayong 9

  17. a,betul doh tu cikgu akim
    petua nk kejutkan tido ore hok ngamal ayat ni
    tu la caranya
    hish kalu dok pecoh muko

  18. pada sedara kawe ore batu
    terima kasih la sbb tegur

    x dok nak nunjuk doh mugo x amal doh
    kalu ajak begocoh pun nga pereboh ko demo doh

    hok dok cerita royat tu,pengalaman masa lalu jah

  19. ohhh guru pok jab…
    penah berguru dgn dia… amik pelajaran tongkat panjang masa zaman mude2 dlu… huhu terkenang sungguh….

    ———————

    ermm tiada komen ttg ilmu2 ni…
    masih bertatih… huhu
    lau de info… insyaAllah sy kongsikan bersama~~

    • Tongkat Panjang tu adalah permainan Silat 3 kalimah.. Pasal tu sekarang ni Pak Jab tubuhkan silat Gayong 3 Kalimah, Gabungan Silat Seni Gayong & Silat 3 Kalimah

  20. Apapun anda kena beringat sebelum mengamalkannya.

    1. Amalan tersebut mempunyai untai sanad dan salasilah yang jelas bahawa ia datangnya dari junjungan besar nabi kita atau setidak-tidaknya sampai kepada ulama yang mu’tabar.

    2. Ayat, doa, hizib dan apa bentuk bacaan sekalipun tidak mampu menghasilkan hajat. Jika tidak anda tergolong di dalam puak yang sesat kerana terhenti kepada kebesaran ayat, wirid dan jampian. Begitu juga pada langkahan sebarang jenis seni mempertahankan diri.

    3. Jangan terlalu taksub dengan amalan sedemikian. Ada baiknya anda berguru dengan ulama sufi di Yayasan Al-Jenderami, Yayasan Sofa, Yayasan Abjad, Madrasah Az-zubaidiah dan banyak lagi pertubuhan NGO yang memperkenalkan amalan sufi dan berdaftar dengan kerajaan Malaysia. Kita bimbang amalan ini ada sangkut paut dengan amalan jin yang meletakkan syarat menyerupai hukum syarak samada wajib, sunat atau harus.

    Berhati-hati saudara…

  21. kepada pacal yang hina kalu demekian lah kata-kata deme, maka deme ni masih cetek ilmu, jahil la mudah2 nak kata gak..upama katok puru bawah tempuru….kata deme”Jangan terlalu taksub dengan amalan sedemikian…bla bla” kata-kata deme tu sendiri menunjukkan deme seorang yang taksub…kalu deme dok depan aku, aku ludah muka deme..maaf la klu kasar gak..

  22. saya baru tau ada ilmu macam ni.. thnks ustaz n org2 yg komen sbb sudi share.. ustz nik meme ore berilmu.. hehehe

    • Saya bukan nya berilmu..sekadar berkongsi cerita dan pengalaman.

  23. silat gayong umar umaiyah ni ada proses membuang saka baka ka? sampai nak kena ambik air pusing dari ulu yam?

    • Ye ada. kerana sebelum memiliki ilmu yang suci, diri tidak boleh bercampur dengan yang kotor. maksud saya dari segi batin. Memang kena buang saka baka dahulu. barulah khalifah silat akan sampai. Air pusing itu sebagai syarat sahaja. kalau hendak ilmu, kenalah berusaha untuk sempurnakan syarat. Wallhualam…sekian

      • turun semenyih t..:)
        skg na buang xde ag sume2 2…ilmu da canggih..

    • salam..maaf mncelah ,sbenarnya ambik air pusing nie tuk zaman dulu bolelah ttpi ilmu da maju seiring dgn zman..guru canggih..xperlu ambik air2 pusing ag…cme bwk limau je skg..:)

  24. semacam ilmu wasilah 9…….kaedah lebih kurang sama……isim-isim 9 tu mungkin dalam bahasa suryani……

  25. Assalamualaikum

    Ilmu ni juga dikenali sebagai cepedis oleh orang Indonesia. ada beberapa jenis berdasarkan jalan Hang Tuah, Saidina Ali, dan 3 lagi saya dah lupa. Menurut guru saya bahasa dalam amalan gayuman 9 tu adalah bahasa suryani, dan maksudnya adalah menurut kepada tempat yang kita bcakan, atau letaknya di mana di tubuh kita. Saya ada terima ijazah amalan ni dari seorang guru silat di pasir putih, kelantan.

    • Assalamualaikum..salam saudara ilham..maaf kalau boleh saya luruskan di indonesia khususnya melayu indonesia menyebut ilmu gerak reflek dengan sebutan “sempedih”..ayat gayuman sembilan yang diterangkan diatas oleh Abu Syakirin ada juga yang menggunakan di daerah indonesia selain untuk reflek(lincah) ilmu ayat gayung 9 juga untuk Lembu Sekilan atau bahasa melayunya “PELIAS” cuma beda dalam tata lakunya.Dan memang bahasa yang digunakan di ayat gayung sembilan adalah bahasa Suryani contoh BASAMA disapukan ke muka karena artinya Berseri,Baqama ke tapak tangan karna artinya menggenggam, Dalama ke siku artinya lentur, barama ke bahu supaya yang memukul kita tangannya bengkak, begitulah sekilas penjelasan dari ayat gayung 9 menurut versi di Indonesia.Mohon maaf tiada maksud untuk menggurui tapi sekedar berbagi pengetahuan kepada saudara-saudara dimalaysia,wasallam

      • Alhamdulillah.. di atas pencerahan makna dan perkongsian maklumat.

  26. Salam Rabu.
    TG AS (Tuan Guru Abu Syakirin) Yang Prihatin Lagi BudiMan.
    Amalan Ilmu UHT (Ucatan Hang Tuah) Ini, Adakah ada sedikit sebanyak persamaan, atau link, atau hubung-kait, atau mirip lebih kurang sama dengan Amalan Ilmu JHH (Jabat Hulija Hulika)?
    Ilmu JHH Ini Juga Agak Well Known Dan TerKenal Dengan Nama Ilmu Kebal SeHari. Ilmu JHH Ini Juga DiKatakan Famous Di Kawasan Utara Tanah Air, Dekat Belah-Belah Kedah Sana Tu Dan Selatan Siam.
    Ilmu JHH Ini Juga Ada Ujiannya. Lazimnya, Apabila Para PengAmalnya Sudah/Telah MeLalui Ujiannya, BaruLah Ilmu JHH nya Akan/Telah Mula MenJadi Lebih Mantap. Ilmu JHH Ini DiAmalkan Setiap Hari, SeEloknya Pada Waktu Pagi/Subuh.
    SeMakin Lama Pengamalnya BerDisiplin Dan Istiqomah Meneruskan Amalan Ilmu JHH ini, SeMakin Padu Dan Jitu Kesannya (KeAmpuhan KeKebalannya).
    Dapat DiRasai SenDiri Perbezaannya Apabila Sudah Lama/Masak/Sebati Dengan Amalannya Yang DiLakukan Dari Hari Ke Hari.
    Adakah Ilmu UHT Ini Juga MemPunyai Ujian-Ujiannya yg Tertentu Kepada Para PengAmalnya Mengikut Tahap-tahapnya yg tertentu?
    Ilmu JHH Ini Juga Ada Pelbagai Versi. Ada Yang Dari Jenis Berbentuk Jampi Mentera. Yakni Isim HH Ini DiMasukkan Dalam Ayat Jampi Mentera Untuk Untuk Tujuan Kebal Dan/Atau Penimbul (Ilmu Gagah). Contoh Seperti Di Sini:- http://kakisyurga.blogspot.com/2009/02/semerah-padi-siam.html
    Yang Dari Jenis PengAmalan Jenis Jabat, Juga Kalau Tak Silap hamba ada pelbagai versi, PerBezaan Dari Segi Jumlah Tempat Point Yang DiJabat Pada Bahagian Tubuh Badan (Boleh Jadi Ada Yang Jabat Pada 3 Point, 4, Point, 5 Point, 6 Point, 7 Point, DLL) PerBezaan Dari Segi Tempat Point2 Yang DiJabat Dan SeBagainya.
    Bagaimana PenDapat TG AS?
    Adakah Amalan Ilmu JHH Ini Juga Ada DiAmalkan/DiAjarkan/DiIjazahkan Dalam Silibus Pengajian/PerGuruan Bela Diri Dalam Seni Silat Gayung Yang TG AS MenDalami Ini? Atau Di Dalam PerGuruan Seni Silat Gayung Dari Jenis Yang Lain2 Spt Gayung Ma”rifat, Gayung Fatani DLL?
    Tapi, Kalau DiBandingkan Dari Segi Khasiat Amalan, Jauh Lebih Hebat Dan BerGuna Lagi Ilmu UHT Dari Ilmu JHH, Kerna Ianya BerSifat Langka (Multi-Fungsi), Seperti Yang TG AS Nyatakan, Antaranya PeLindung Tubuh Badan, Pengebal (Kebal Umum), Pengasih, KeTangkasan (PerGerakan Tubuh Badan Pantas), Tahan Tubuh, Awet Muda, Gagah Perkasa (Ilmu Kuat/Gagah/Kudrat/Kederat, Atau BarangKali Juga DiSebut SeBagai Penimbul), Dan Lain-Lain Lagi.
    ManaKala, Ilmu JHH Ini Lebih TerTumpu Dan Khusus Hanya Untuk Tujuan KeKebalan (Kebal Umum) Sahaja.
    Jadi, Manalah Tahu Kalau2 Ada Rezeki Untuk Kita, Yang Mana Ada Tuan Guru Tuan Guru, Pak Guru Pak Guru, Tok Guru Tok Guru, ‘Orang2 Lama’ Yang BerKenan Dan/Atau TerGerak Hati Mereka Untuk Menurunkan/MengIjazahkan Amalan Ilmu JHH Kepada Kita, Dan Yang Mana Kita Juga Dapat Tahu Mereka (Yang Ingin MengIjazahkan Ilmu JHH Kepada Kita) Juga Ada Amalan Ilmu UHT, Maka Adalah Lebih Baik Kita Negotiate, Bodek, Slow Talk Dengan Mereka Agar Mereka Sudi Atau Lebih Sudi Juga MengIjazahkan Ilmu UHT Kepada Kita, MeMandangkan Ianya MemPunyai Pelbagai Fungsi Dan Daya-Guna Yang Lebih BerManfaat, BerBanding Ilmu JHH.
    Namun, Janganlah Pula Kita Abaikan/PerLekehkan Amalan Ilmu JHH, Jika Kita Juga Ada Amalan Ilmu UHT Ini. Kerana Pesan ‘Orang2 Lama’, Adalah Lebih Afdhal Kita BerAmal Dengan Segala Bentuk Jenis keIlmuan Yang Kita Ada. Kerana Kita Sendiri Tidak Tahu, Amalan KeIlmuan Kita Dari Jenis Manakah Yang Benar2/Betul2 Serasi/MenJadi/Masak/Mantap Dengan/Pada Diri Kita. ALLAAHU”alam…..
    Salam Sejahtera Qolbu.

    • Salam saudara- saudara Blog ” Aku dan Gayung”…Berbicara ilmu kebal versi mantra(serapah) melayu, baiklah saya akan tuliskan rupa ilmu kebal versi melayu Indonesia yang memang telah terbukti kehebatannya yang membuat mata parang(pedang) menjadi berlipat(bengkok) dan membuat badan kita digesek-gesek dengan pedang tetap licin seperti air wlaupun sudah di asah setajam-tajamnya..Tapi khusus untuk ilmu kebal ini hanya sekedar saya tulis untuk pengetahuan kita saja dan penambah wawasan bagi kita di blog “aku dan gayung” yang mana bangsa melayu memiliki budaya yang tinggi dari aspek ilmu kebatinan..Ilmu ini disebut ilmu kebal asal muasal besi..ini rupa serapah atau mantranya :

      HEI BESI NUR MUHAMMAD ASALMU JADI,TURUN KE BUMI MENJADI AIR,DARI AIR MENJADI BUIH,DARI BUIH MENJADI TANAH,DARI TANAH MENJADI BATU,DARI BATU MENJADI BESI,(…..nama asli besi….) NAMAMU,KAU SAUDARAKU,KAU JANGAN MERUSAK AKU,DURHAKA KEPADA ALLAH KALAU KAU MERUSAK AKU, NYAWA ALLAH TUBUH MUHAMMAD, NYAWA MUHAMMAD TUBUH ADAM, TUBUH ADAM TUBUHKU, HU ALLAH.

      Maaf ilmu ini hanya sekedar menambah pengetahuan bagi kita saja untuk supaya kita tahu akan kekaayaan dan kehebatan khazanah keilmuan nenek moyang kita bangsa Melayu yang diturunkan sampai generasi sekarang yang tentu selalu menyertakan zikir kepada Allah swt..wasallam

      • Terima kasih saudara dan juga guru ku sayangi..,

      • Ne pecahan dari besi gurunsani,bukan besi karsani.

    • ilmu jhh hubungi saya melalui facebook mohd.suhaimi abd hamid

  27. assalamualaikum…mohon diijazahkan ilmu gerak itu kpd saya….agar saya berupaya mendekatkan diri lebih dekat kepada Allah….

  28. tumpang tnye…bkn kah perkataan
    KAAF HAA YAA ‘AiiN SHAAD
    HAA MiiM ‘AiiN SiiN QAAAF…digunakn ketika hendak berlawn dgn musuh dan ketika ruqyah seseorg?perbetulkn jika saya salah…

    • Assalamu’alaikum saudara Abu Syakirin dan saudara-saudara di Blog Aku dan gayong salam berjumpa kembali smoga dalam keadaan sehat wal’afiat..Di waktu luang ini ijinkan saya dengan niat berbagi pengalaman dan wawasan keilmuan gaib yang mungkin bermanfaat bagi kita slaku hamba Allah yang hanya Kepada-Nya kita bermohon dan berserah diri..sepengetahuan saya untuk menjawab pertanyaan saudara Naim memang benar Ayat-ayat yang disebutkan untuk berlawan khususnya buat penumbuk pukulan menjadi kuat (hati-hati digunakan hanya untuk melawan kezhaliman) dan ada tata caranya..Setahu saya dalam melakukan Ruqiah jarang dibaca ayat-ayat di atas tapi menggunakan rangkaian ayat-ayat dalam alquran dan ampuh tidaknya kita meruqiah selain membaca rangkaian ayat-ayat alquran tapi juga ditentukan oleh kebersihan zhahir bathin si pelaku ruqiah..makin sering kita beribadah kepada Allah makin bersih hati kita walaupun hanya ayat “Hasbuunallahu wanikmal wakil” terkabullah apa yang kita mohonkan..Saya rasa sekian dari saya semoga dapat kita ambil manfaatnya..wasallam.

      • Waalaikumusalam sahabat dan guruku alwindo

        • Assalamu’alaikum wr.wb saudaraku Abu Syakirin ibni Muhammad..terima kasih sya ucapkan karena telah menganggap saya sahabat juga Guru karena batin tersentuh oleh kerendahan hati saudara menjadikan saya Guru maka dengan keikhlasan dan kerelaan saya ijazahkan satu amalan buat “Keselamatan Dunia Akhirat atau Rajanya Lembu sekilan” begitulah yang disampaikan Khadam penjaga ayat ini kepada Saya sewaktu khusuk mengamalkannya dan ayat ini saya khususkan buat saudaraku Abu Syakirin..

          BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
          LAQAD JA – AKUM RASUULUM MIN ANFUSIKUM ‘AZIIZUN ‘ALAIHIMA ‘ANITTUM HARISHUN ‘ALAIKUM BIL MUKMININA RA UUFUR RAHIM.
          (berdoa dalam hati yaitu ” segala kejahatan tidak akan sampai kepada saya”)kemudian teruskan baca :
          FA IN TAWALLAW FAQUL HASBIYALLAAHU LAA ILAAHA ILLA HUWA ‘ALAIHI TAWAKKALTU WAHUWA RABBUL ‘ARSYIL ‘AZHIM.

          caranya harus sholat fardhu 5 waktu tidak boleh dijamak atau diqashar selama 40 hari dibaca 7 kali, satu kali baca dengan tahan nafas selanjutnya yang 6 kali baca seperti biasa.kalau sudah mendarah daging coba sholat ditempat yang banyak nyamuk tak ada satupun yang dapat singgah ke badan.Kalau mau turun rumah cukup baca satu kali tahan nafas dan sewaktu menghadapi orang mengamuk tekan ujung lidah ke langit2 maka tak sampai segala serangannya kepada kita.Saya rasa hanya itu pemberian saya untuk sahabat,saudara sekaligus murid saya Abu Syakirin.wasalamualaikum wr.wb.

          • Alhamdulillah..Saya terima segala amalan dengan berkat syafaat baginda Rasulullah s.a.w juga akan menggunakan amalan Raja Lembu Sekilan ini kearah kebenaran.. Insya Allah, segala pesan Guru Alwindo akan saya amalkan. Moga Allah dan selayaknya DIA yang dapat membalas budi baik Guru Alwindo kepada saya. Wasalamualaikum wbt.

          • mohon izin untuk mengamalkannya guru Alwindo.Alfatiha buat guru…

  29. Salam perkenalan moga kesinambungan bicara diberi perhatian dan diterima sebagai mubaligh yang baru melangkah mengisi ilmu didada.

  30. SAYA ADA MENERIMA 9 ISIM JUGAK LAIN SIKIT…..KUN FAYAKUN ZABRAKUN ANNA INNA AMANA FAANA SAARA FANAADA…..SAPA DILUAR SANA ADA TAHU PASAL ISIM INI

  31. Setelah membaca beberapa komen tentang isim 9, nampaknya ramai yg berminat. Tp bila saya teliti, susunan bacaannya masih tak betul sepertimana yang saya amalkan. Saya pernah mengamalkan isim ini semasa muda dahulu. Susunannya sikit berbeza tp ampuh sehinggakan mampu menangkis pukulan dari belakang dgn gerak cepat. Kemampuan firasat pun ada, insyaAllah.Tp yg saya terima, isim ini datang dengan pakej :- isim 9, kalimat 5 dan seru ilmu lompatan, khas untuk ilmu pendekar. Sukar tetapi ampuh. Banyak pantang larang dari segi cara duduk dan pemakanan, tp berhasil. Sekarang sudah tinggalkan semua. Umur dah lebih separuh abad, amal ilmu untuk bekalan menuju alam baqa’. Kita semua akan ke sana.
    (fb : sahabat_tarmizi@yahoo.com)

    • Alhamdulillah..satu perkongsian dari orang lama yang penuh pengalaman.. terima kasih Tn Hj.

  32. assalamualaikum..tuan guru Alwindo Djuhardi. sy (sheh mhd aswadi bin salleh) mohon ijazah amalan gerak refleks untuk bekalan dunia dan akhirat…

    • Wa’alaikum sallam saudara Shah..Saya Alwindo Djuhardi dengan ikhlas dan sadar mengijazahkan ilmu gerak reflek kepada anda dengan sempurna.Alfatihah….Mudah-mudahan Allah kabulkan niat baik hambanya.amin ya rabbal ‘alamin.Silakan anda melakukan ketentuan seperti yang saya terangkan di atas.

      • Assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh kepada Tuan Guru Alwindo Djuhardi. Saya Ahmad Zaidi Bin Hashim ingin memohon ijazah gerak refleks dari Tuan Guru untuk bekalan dunia & akhirat kelak. insyaallah..

      • mohon izin untuk mengamalkan ilmu Raja Lembu Sekilan dan ilmu Gerak Refleknya Tuan Guru Alwindo.Alfatiha untuk Tuan Guru…

  33. assalamualaikum tuan Abusyakirin..sy sheh mhd aswadi mohon ijazah amalan gayong 9 untuk bekalan dunia dan akhirat..

  34. Salam.. Saya pernah terdengar tentang PERGERAKAN NADI SEPULUH.. Bolehkah sesiapa di sini huraikan apakah itu pergerakan nadi sepuluh? Dan apakah khasiat amalannya? Mohon pencerahan kpd yg tahu… terima kasih.

  35. atau adakah ianya juga sebahagian dr perkara yg sednag kita bincangkan ini?

  36. Salam ikhlas dari hamba kepada semua pengamal silat..

    Asalnya hamba di kota bharu, kelantan.. Hajat hamba hanya ingin bertanya… adakah sesiapa diluar sana terutamanya dari sumatera yang mengenali silat minangkabau…atau lebih dikenali di kelantan sebagai silat tapak 7 dari arwah guru poksu Loh teluk renjuna..
    guru asalnya ialah guru Sutan sinara.. berasal dari daerah batu bara, paya kumbuh, sumatera barat.
    Mohon dengan harapnya agar dapat saya mencari guru-guru silat ini samada di dalam Malaysia atau indonesia demi silaturrahim yang bermanfaat dan berkekalan insya’Allah..

    Saya dan rakan seperguruan sudah lama mendambakan hubungan dan pertemuan tersebut.. Terima kasih kepada yang membantu hamba.. tidak lupa juga kepada Guru Abu Syakirin.. wassalam.

    • alhamdulillah .. besar harapan saya sekiranya kita dapat bertemu sebagai sahabat . ingin sekali saya melihat gerakan silat tujuh saudara .. 0179750151

  37. As-salam ,
    salam hormat kepada tuan rumah Ustaz AbuSyakirin.salam ikhlas kepada semua pelayar dalam blog “aku dan gayong”.satu blog yg sangat bermanfaat khususnya kepada pengamal2 silat.ada pelbagai perkongsian,pengalaman berharga,petua dan kata2 nasihat, fakta2 sejarah dan lain2 yg seharusnya ucapan TAHNIAH dan TERIMA KASIH untuk beliau.

    Maaf saya secara peribadi kurang berminat dengan amalan2 yg tidak difahami patah perkataannya dan lebih menjuruskan kepada amalan2 ayat2 suci Al-Quran dan Asma ul Husna.

    As-salam untuk tuan guru Alwindo Djuhardi,Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim,saya (Tajul Akma Bin Daud) dengan rendah hati dan seikhlasnya ingin memohon izin mengamalkan Ilmu Gerak Refleks dan pengijazahan dari tuan guru kerana Allah(swt) dan Rasullullah (saw).Al-Fatihah juga saya kirimkan kepada Datok Panglima Hj.Djuhardi Alwi dan tuan guru Alwindo Djuhardi.

    Saya petik kata2 dalam lawan web TG Nik Aziz,lebihkurang berbunyi,”Binatang dan Manusia jika diajarkan sesuatu,lama2 tentu mereka boleh faham.Tetapi yang membezakan manusia dengan binatang ialah,hanya manusia yang boleh MENGAJARKANNYA kepada makhluk lain,berbanding binatang yang kadang2 binatang itu lebih mahir@pandai dari manusia tetapi tak boleh mengajarkannya hatta kepada anaknya sendiri.

    Wassalam…

    • Wa’alaikum salam saudara Tajul Akma bin Daud..Bismillahirrahmanirrahim,Asyhadu alla ilaaha illallaah wa asyhadu anna Muhammadda rasulullah,Saya Alwindo djuhardi dengan ikhlas dan sadar mengijazahkan ilmu gerak reflek kepada saudara dengan sempurna,Alfatehah…Semoga Allah kabulkan segala niat baik hambanya yang beramal untuk kebaikan dan karena untuk mendapatkan ridhonya,Amin ya rabbal ‘alamin.

  38. salam guru alwindo,saya minta izin utk diijazahkan ilmu tindakan reflek.semoga ALLAH membalas budi guru alwindo

    • wa’alaikum salam saudara suhaimi..saya Alwindo djuhardi dengan bismillaahirrahmaanirrahim,Asyhadu alla ilaaha illallaah wa asyhadu anna muhammadda rasulullah mengijazahkan ilmu gerak reflek kepada saudara dengan sempurna,Alfateah..mudah-mudahan dikabulkan Allah segala niat baiknya..jangan beramal karena ilmu tapi karena Allah..dekatkan diri kepada Allah maka tidak akan tersesat kita dan disampaikan segala hajat sesuai dengan takaran badan dan kebersihan hati kita.

      • Assalammualaikum.. Bismillahirrohmanirrohim.. sy Hazimin Shaharani ingin meminta izin dan kebenaran utk di ijazahkan ilmu gerak reflek.. utk sy gunakn demi kebaikan Agama Bangsa & Negara, Insyallah..Smoga Allah memberkati Tuan Guru..Amin

  39. Assalamu’alaikum saudara-saudara di blog Aku dan Gayong dan juga saudara Abu syakirin..salam persaudaraan seagama..mungkin sedikit cerita saya setelah puas menimba ilmu ghaib tetaplah kita merasa seperti hamba Allah yang selalu tawaduk berserah diri kepada Sang Pencipta Allah Swt..karena sehebat-hebatnya tetap kita masih banyak kekurangan dan kesalahan tetap kita merasa kecil dibanding Alam Semesta ini,kesaktian hanya milik Allah Swt,dekatkan diri kepada Allah dan bersihkan hati dari rasa iri,sombong,merasa handal,kasih sayang daripada-Nya itu yang diharapkan karena itu punca keselamatan dan kesaktian menjadi insan sejati yang sempurna..wasallam.

    • waalaikumussalam wbt..terima kasih duhai guru yang ku hormati, sepatah kata dari mu sungguh bererti buat kami. nasihat mu akan dijadikan panduan buat kami meniti hari-hari mendatang. mohon ampun dan maaf seandainya anak murid mu ini ada mengguris hati dan melakukan salah dan silap..adat manusia adabanyak yg lupa dan salah. Salam sembah salam ukhwah. buat guru ku.

  40. Alhamdulillah…

    Terima kasih tuan guru Alwindo Djuhardi,semoga dipermudahkan oleh Nya dan dapatlah digunakan kejalan kebenaran.InsyaAllah,segala pesan guru kepada saya dan juga rakan2 lain akan saya amalkan.Doa saya semoga tuan guru sentiasa didalam rahmat Allah.

    Wassalam.

  41. assalamualaikum..buat tuan abusyakirin sesungguhnya blog tuan telah sedikit sebanyak menambahkn ilmu pd diri saya terima kasih saya ucapkn.. buat guru Alwindo Djuhardi. sy muhd nor azam mohon diijazah amalan gerak refleks untuk menambahkn ilmu pd diri yg serba kekurangan…wslm

  42. assalamualaikum wr wb,,,,,,,,,,
    saye daeng surya dharma,
    sye bertempat tinggal di pontianak,dan mempawah kalbar,,,,,,,,,,,
    tepat a moyang saye gru besar H.ismai mundu,
    saye mhon kpde smue untk mmprknan kn saye gabung k dlm room nc,,,,
    dan sedikit nag sharing dgn tuan smue,,,,,,,,,,,

    untuk mule kn pelajaran ilmu kte smue,,,,,,,,,,,,

    wassalam mu’alaikum,,,,,,,,,,,,,wr wb….

    • asalam mu’alaikum wr wb guru alwindo,,,,,,,,,,,

      saye prnh k kraton sambas 1x,,,,,,,,
      yg saye prtya kn,,,,,,,,,,,,,,

      ap bnar ad air kraton yg d kramat kn d sna,,,,,,,,,
      konon kte a klau kte mndi air kraton,,,,,,,,
      kte bs tw dgn msuh kte,
      sprti trjdi prang sku dulu,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      mhon guru alwindo ksi kjlsan kpde saye,,,,,,,,,,,,
      wasalam,,,,,,,,,,,

  43. smua amalan di atas mhon d ikhlas kn pngamalan a trhdap saye,,,,,,,,,,,,,

  44. assalam mu’alaikum wr wb,,,,,,,,,,,,
    saye daeng surya dharma,,,,,,,,,,,
    asal dari pontianak&mempawah kalbar,,,,,,,,,,,,,
    moyang saye ulama+gru bsar kalbar (H.ismai mundu)………..

    dgn sgale krendahan hati,saye nag gbung dan pngen gx nag sharing pngtahuan,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    mhon d perkenan kn to thap awal……………………

    wassalam mu’alaikum wr wb,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    • silakan..

      • Assalamu’alaikum saudaraku Abu syakirin..mudah-mudahan Allah limpahkan berkah dan rahmat kepada saudaraku ini..
        sedikit penambah pengetahuan dari saya khusus kepada Abusyakirin untuk menjadi hamba yang ichsan belajarlah setiap hari setiap saat untuk selalu merasakan dilihat oleh Allah untuk merasakan selalu bersama Allah swt,lakukan zikir “Hu Allah” dalam hati dengan ikhlas dan istiqomah setiap hari semampunya ,Yang perlu dipertanyakan kepada diri kita adalah sudahkah kita selalu bersama Allah selalu ingat Allah,Mudah-mudahan kita selalu mendapat petunjuk dan rahmat dari Allah Swt.Amin ya rabbal ‘alamin
        ,wasallam.

        • Waalaikumusalam wbt wahai guru yang dimuliakan…berkat doa, ilmu dan restu insya Allah akan hamba amalkan. Jasa baik guru hanya Allah swt jua yang layak membalasnya.

  45. Assalamualaikum wbt.. kepada tuan Abusyakirin (cg Iznan), pak2 guru, saudara2 seagama yg dikasihi sekalian..

    Assalamualaikum wbt juga untuk tuan guru Alwindo Djuhardi. Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim, saya Mohd Rizal bin Ramli dengan rendah hati memohon izin mengamalkan Ilmu Gerak Refleks dan pengijazahan dari tuan guru untuk diamalkan kerana Allah. Semoga segala amalan dpt mendekatkan diri kpd Allah S.W.T.. insyaAllah..

    • Wa’alaikum salam saudara mohd rizal..maaf baru saya balas,Baiklah untuk Saudara saya dengan mengucapkan Bismillahirrahmanirrahim,Asyhadu alla ilahaillallaah wa asyhadu anna Muhammad rasulullah,dengan iiklas dan sadar mengijajahkan ilmu gerak reflek ini kepada saudara muhammad rizal bin Ramli semoga Allah kabulkan hajatnya sebagaimana makbul pada saya makbul juga kepada anda,alfatihah…
      Sedikit pesan ..mudah-mudahan amalan ini menjadi rangsangan bagi saudara untuk ke satu tujuan yaitu Allah swt,janganlah karna suatu ilmu baru kita ingat Allah..mendekatkan diri kepada Allah bisa dilakukan dengan melakukan sholat fardhu wajib ditambah sunnahnya..itu yang menjadi hal utama janganlah ditinggalkan.Sholatlah karena Allah bukan karena ilmu
      mohon keridhoan-Nya,pasti datang pertolongan dan belas kasih daripadaNya baik berupa keselamatan,kekuatan dan lain sebagainya,
      wasallam.

  46. salam perkenalan buat semua…
    saya tertarik dengan blog ni,berkenaan amalan gayung ni..saya juga dapat 2versi iaitu amalan hang jebat dan hang tuah..kedua2 ni mempunyai kelebihan masing,,,y membri efek lebih adalah bila mengamalkan asma/isim gayung 9 tersebut…apa y saya tahu asma gayung 9 tu adalah dalam bahasa suryani dan dikelantan hnya seorg shja stkt ni y sy tahu msh lg blh memahami bhsa suryani trsebut….ada juga guru sya menyatakn bhsa trsebut adalah nama2 ALLAH tetapi di dalam bhsa suryani.dan tidak slah mengamalkan…..terdpt juga dalam kitab pati rahsia bhsa suryani ni,,,,,

  47. Assalamualaikum…….bolehkah saudara alwindo djuhardi mengijazahkan amalan ibu gerak ini kepada saya, agar saya berupaya mendekatkan diri lebih dekat kepada Allah….

    salam perkenalan buat saudara abusyakirin…

    saya Nor Azri dr Seni Silat Lian Padukan

  48. Assalamualaikum wbt tuan guru Alwindo Djuhardi. Dengan lafaz Bismillahir rahmanir rahim.. Aku, Mohd Rizal bin Ramli menerima ijazah amalan ini dengan berkat syafaat Baginda Rasulullah SAW, dan berjanji untuk menggunakannya atas dasar Amar Maaruf Nahi Mungkar, InsyaAllah.

    Semoga Allah memberkati dan membalas jasa baik tuan guru Awindo. Terima kasih juga atas segala nasihat dan ingatan yang diberikan. InsyaAllah akan sentiasa di hati.. segala amalan hanya kerana Allah & bukan kerana ilmu semata-mata.

    Saya tertarik dengan perkongsian tuan guru mengenai keilmuan ‘asal muasal besi’. Butir nama keilmuan dan ayatnya memang sama dgn apa yg ada di dalam ilmu seni gayong, kerana pernah dibacakan oleh salah seorang guru tua.. (mungkin ada perkaitan juga dengan silat seni gayong bawaan Almarhum Dato’ Meor Abdul Rahman bin Daeng Uda Mohd Hashim?).

    Ilmu Raja Lembu Sekilan pernah di dengar.. tetapi menurut cerita sahabat saya, ilmu ini terkenal di kalangan Melayu Banjar.. tak pasti akan kebenarannya. Mungkin tuan guru Alwindo atau sahabat2 yg lain mempunyai info atau lebih arif tentangnya.. boleh dikongsikan bersama, agar saya yg cetek ilmu ini mendapat sedikit pencerahan.. insyaAllah..

    • Wa’alaikumsalam..Alhamdulillah puji syukur ke hadirat Allah swt semoga kita semua mendapat limpahan berkah dan rahmatNya,amin ya rabbal ‘alamin..mengenai “asal muasal besi” berasal dari kakek saya yang bergelar Panglima van Sambas Hj.Alwi bakran diturunkan kepada Ayahanda Saya Datok Panglima Hj.Djuhardi Alwi tapi ilmu itu hanya penambah wawasan bukan untuk diamalkan karena perlu bertatap muka dalam penurunannya dan ilmu raja lembu sekilan atau asma kurung istilah di pasantren atau ilmu pelias selisih istilah melayu itu berasal dari keturunan saya juga dari Syech khatib Ahmad Sambas,tapi ilmu tersebut hanya saya khususkan kepada Abu syakirin belum kepada yang lain,saya cukupkan dulu insya Allah lain waktu kita silaturahmi kembali.wasallam

  49. assalamualaikum..buat tuan abusyakirin sesungguhnya blog tuan telah sedikit sebanyak menambahkn ilmu pd diri saya terima kasih saya ucapkn.. buat guru Alwindo Djuhardi. sy Mohd Fitri bin Zulkifllee mohon diijazah amalan gerak refleks untuk menambahkn ilmu pd diri yg serba kekurangan…wslm

  50. assalamualaikum.terlebih dulu diucapkan trima kasih kepada tuan abu syakirin kerna dgn adanya blog tuan dpt lah sedikit sebanyak berkongsi ilmu kpd saya yg jahil dn lg mentah ini.moga Allah menambahkan kebaikan keatas tuan abu syakirin.kpd tuan guru maulana alwindo djuhardi saya yusni bin yusof dgn rendah diri dan penuh hormat meminta agar guru mengijazahkan saya amalan gerak refleks.moga dgn berkat doa dan ilmu yg guru turunkan akan saya gunakan utk kebaikan dunia dn akhirat

  51. Assalamualaikum wrt wbt!

    Untuk tuan guru Alwindo Djuhardi.
    Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim, saya Rosnizam bin Abdul Ghani dengan rendah hati memohon izin mengamalkan Ilmu Gerak Refleks dan pengijazahan dari tuan guru untuk diamalkan kerana Allah. Semoga segala amalan dpt mendekatkan diri kpd Allah S.W.T.. insyaAllah..

  52. Salam perkenalan untuk semua,
    Terima kasih buat tuan abu syakirin kerana menyediakan blog yang penuh bermakna kepada pencari2 keilmuan yg susah utk kita temui ini.
    Dan kepada tuan guru alwindo djuhardi, hamba Rosnizam bin Abdul Ghani yg jahil ini memohon Dgn nama-NYA yg Maha Penyayang dan Maha Pengasih agar diijazahkan sama ilmu gerak refleks kpd saya. Semoga bersama2 mendekatkan diri kpd-NYA yg empunya ilmu yg luas…
    Terima Kasih.

  53. Assalamu’alaikum wr.wb..mohon maaf baru saya balas..Baiklah karna begitu bersemangat saudara-saudara ingin membekali diri dengan ilmu ketangkasan ini mudah-mudahan menjadi rangsangan untuk lebih khusuk kepada Allah swt,,Saya Alwindo djuhardi dengan Bismillahirrahmaanirrahim,Asyhadu alla ilaaha illallaah wa asyhadu anna Muhammadarrasulullah,dengan sadar dan ikhlas mengijazahkkan ilmu gerak reflek kepada Rosnizam bin Abdul ghani,yusni bin yusof dan Mohd Fitri bin Zulkiflee,Allah makbul kpd saya makbul juga kpd saudara-saudara,Amin..Alfatehah..Pesan saya amalkan dengan istiqomah sambil berlatih silat.
    Ingat !! jangan berzinah,narkoba,mabuk,judi,mencuri dan kalau melanggarnya saya dengan Asma Allah beserta khodam ayat mencabut segala ijazah yang saya berikan.wasallam

    • Alhamdulillah..

      • ustaz,boleh tak ijazah saya ilmu Ayat Tuah Jebat Gayuman 9 ini?hubungi saya :amirsham69@yahoo.com

        • amirul kalu nak ilmu ni , amirul kena hubungi ustaz, bukannya suruh ustaz yang hubungi amirul…tebalik plak, jadinya amirul lebih besar dari ustaz..nak jadi anak murid kena tahu dan jaga adab2 berguru. k

          • aslmkm…tok uban ni adakah org yang sama empunya blog “Tokuban78″…??jika sama…diperhatika….blog tokuban….sungguh luas pngtahuan tokuban dgn ilmu ALLAH ni…sungguh beruntung sapa2 yang mengenali tokuban..sedikit sebyak dapat jua mempelajari sedikit sebyak ilmu ALLAH yang dianugerahkan kepada tokuban…

    • asalamu’alaikum wr wb,,,,

      sye ingn brtya kpde gru alwindo,
      ap bnar tntng kbrda’n aek kraton yg ad d sambas,
      ap ble kte mndi dri aek tu,,,,,,
      kte bs lyat msuh kte tu suku ap,
      sprti prang suku yg sdah”,,,,,,,,,

      ats pnjlsan a kelak,
      sye ucap kn trma ksih,

      wasalam,,,,,wr wb..

      • wa ‘alaikum salam..sebelumnya saya mohon maaf baru bisa muncul kembali dalam blog “Aku dan Gayung”..dan saya ucapkan salam kepada yang berwenang kepada Blog ini “Abu Syakirin” sekaligus saya ijin untuk memberikan jawaban atas pertanyaan saudara2..baiklah saya langsung saja mengenai pertanyaan saudara Surya darma kebetulan saya asli melayu Sambas dan katanya anda pernah ke keraton Sambas apakah anda tidak mencoba airnya?..maaf maksud saya jangan percaya apa kata orang tapi coba kita buktikan sendiri itu akan lebih mantap hasilnya..Air tetap air tidak akan berfaedah kalau tidak ada ijin dari Sang Penciptanya..coba untuk direnungi penjelasan saya ini,wasallam

  54. Assalamualaikum wbt.. kepada tuan Abusyakirin (cg Iznan), pak2 guru, saudara2 seagama yg dikasihi sekalian..

    Assalamualaikum wbt juga untuk tuan guru Alwindo Djuhardi. Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim, saya mohd khuzaifah bin mohamad dengan rendah hati memohon izin mengamalkan Ilmu Gerak Refleks dan pengijazahan dari tuan guru untuk diamalkan kerana Allah. Semoga segala amalan dpt mendekatkan diri kpd Allah S.W.T.. insyaAllah..

  55. As-salam untuk tuan guru Alwindo Djuhardi,Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim,saya (Mohd Rusli Saman) dengan rendah hati dan seikhlasnya ingin memohon izin mengamalkan Ilmu Gerak Refleks dan pengijazahan dari tuan guru kerana Allah(swt) dan Rasullullah (saw).Al-Fatihah juga saya kirimkan kepada Datok Panglima Hj.Djuhardi Alwi dan tuan guru Alwindo Djuhardi.

    • wa’alaikum salam saudara khuzaifah dan rusli saman,bismillahirrahmanirrahim,asyhadu alla ilaaha illaallah wa asyhadu anna Muhammadur rasulullah saya ijazahkan amalan ilmu gerak reflek kepada saudara,makbul kepada saya makbul juga kepada saudara..Alfatihah..ingat amalkan dengan istiqomah sambil senantiasa berlatih silat dan jauhi rasa takbur dan sombong..diatas langit masih ada langit..iklaskan segala amalan kita karena Allah Swt.

      • Assalamualaikum Tuan alwindo… Saya Mohd Redzuan Abu Bakar mohon diijazahkan amalan gerak refleks tersebut. Mohon ikhlas untuk diamalkan.

    • kepada M.Rusli Saman dengan kerendahan hati anda dan tata krama sy langsung iazahkan ilmu gerak reflek kepada anda..ijab kabulnya sudah sy ucapkan dengan kesadaran dan keiklasan ..silakan diamalkan

      • Assalamualaikum wbt buat Guru yang dimuliakan. Alhamdulillah, nampaknya blog ini mendapat rahmat dimana ianya menjadi tempat untuk mengijazahkan ilmu tuan guru pada saudara seislam yg ikhlas ingin menggunakannya ke jalan yg benar. Terima kasih dari muridmu yanh dhaif lagi jahil ini.

  56. asslamualaikum.. sy hasmizan bin ismail.. mohon ijazah dr guru alwindo..agar menjadi bekalan d suatu hr nanti

    • wa’alaikum salam saudara hasmizan..ilmu ijazah yang mana satu?

  57. Assalamualaikum wbt tuan guru Alwindo Djuhardi. Saya Mohamad Nur Hafiz Bin Sabudin, memohon diijazahkan Ilmu dan amalan Gerak Reflex ini.

  58. Alhamdulilah,, Dengan lafaz Bismillah saya Mohd Khuzaifah Bin Mohamad menerima ijazah amalan ini dengan berkat syafaat Baginda Rasulullah saw, dan berjanji untuk menggunakan diatas jalan Amar Maaruf Nahi Mungkar.InsyAllah segala pesan tuan guru akan sy ikuti…

  59. Assalamualaikum.. kepada tuan guru Alwindo Djuhardi, Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim, Saya Mohd Fadli bin Abd Khir dengan rendah hati memohon izin tuan guru untuk mengamalkan Ilmu Gerak Refleks berserta pengijazahan daripada tuan guru dan semuanya semata-mata untuk mendekatkan lagi diri kepada Allah S.W.T.. Moga dipermudahkan segalanya.. InsyAllah..

  60. Assalamualaikum Tuan empunya blog ,Cikgu Abu Syakirin dan juga Guru Alwindo Djuhardi.Saya Airuzaidi bin Haji Abdul Razak dengan rendah hati dan diri memohon Guru Alwindo Djuhardi agar sudi mengijazahkan ilmu Gerak Reflex ini untuk bekalan diri yg hina ini.

  61. Assalamualaikum.. kepada tuan guru Alwindo Djuhardi, Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim, Saya Mohd Rafi bin Ibrahim dengan rendah hati memohon izin tuan guru untuk mengamalkan Ilmu Ibu Gerak dan Asma 9 berserta mohon pengijazahan daripada tuan guru untuk digunakan ke jalan Allah taala.. InsyAllah..

  62. Assalamualaikum w.b.t.
    Salam buat blog owner abusyakirin, sahabat-sahabat blog dan guru alwindo djuhardi…

    Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
    Saya ahmad shahir ramly mohon diijazahkan ilmu Gerak Reflek (ilmu Sempedih) dari guru alwindo djuhardi untuk dijadikan amalan dengan niat kerana Allah Taala.

  63. assalmualaikum wbt..
    bismillahirohmanirrahim.. segala puji bg Allah, dan selawat serta salam keatas junjungan besar baginda Nabi Muhammad saw..
    salam pada cikgu abu syakirin, pemilik blog ini..
    kepada tuan guru Alwindo Djuhardi.. saya Muhammad shahir akmal bin mohd kamal dengan penuh rasa rendah diri memohon untuk diijazahkan pd sy ilmu gerak reflex ini.. mudah2han dpt mendekatkn diri sy kpd Tuhan yg Esa dan mendapat keredhaan disisNya.. insya’allah..

  64. assalamualaikum pada TG Abu syakiran dan semua.izinkan saya turut sama dalam perbincangan ini sebagai pengetahuan.saya bukan org silat tapi minat dgn keilmuannya

  65. maaf tersilap ejaan. TG Abu syakirin.

  66. assalamualaikum, saya bukan lah pengamal ilmu silat, tetapi saya ingin bertanya kepada saudara2 disini sikaranya ada dikalangan saudara yang pernah mendengar nama silat ~Gayuman Wan Umar Umaiyah~, sekira nya saudara2 mempunyai apa2 info, mohon dikongsikan bersama sebagai warisan pusaka bangsa kita. wassalam

    • Walaikumussalam saudara sidi, saya bukan pengamal ilmu silat juga, tetapi semasa sye kecil, saya pernah mengikuti ilmu silat gayong umar umayyah bersama Guru lama (Arwah tok bakhtiar). tak banyk yg boleh saya beritahu di sini kerana ingin menjaga Rahsia2 ilmu ini. Tetapi apa yg saya tahu tempat terakhir ilmu ini dibawa ialah di “Sri Hartamas, Kuala Lumpur”

      • alhamdulillah, sekurang2 nya ada juga orang yg kenal kpd org yg saya kenali, kalau x salah, guru kpd saudara arif juga mungkin seguru dgn guru ayah saya iaitu arwah guru Tok Mat, dan Arwah Tok Bakhtiar itu berkemungkinan kawan kpd ayah saya…boleh saya tau arwah Tok Bakhtiar dulu meninggal disebabkan sakit apa?

      • assalamualaikum…saudara arif mgkn saf yg lama pd zman Arwah Tok Bak dulu dn msti knal abg Yan @ abg Boy..hehe…pembetulan saudara , gelanggang UTAMA d Semenyih bknny d hartamas..
        ^_^

        • di semenyih kat area mana?, blh bg detail x?, sy teringin nak temukan guru pewaris ilmu gayung wan umar umaiyah ni dgn bapa saya, kerana bapa saya salah seorang penuntut sezaman dgn tok bakhtiar,

  67. subhanallah..luasnya ilmu Allah…

  68. Assalamualaikum saudara Alwindo Djuhardi,
    Mohon diijazahkan amalan Gerak Reflek kepada saya.

    Wassalam.

  69. Assalammualaikum..saya Fian bin Mohd Jaini dari Sabah. Ilmu gayung ini amat terkenal dalam kaum kami (kaum Kedayan) di daerah Sipitang. Saya pernah bercerita dengan seorang tua (sepupu arwah atuk saya) tentang gayung. Keterangan beliau hampir sama dengan keterangan Guru Alwindo Djuhardi. Di sini ilmu gayung itu juga dianggap sebagai ilmu yang amat tinggi dan sangat dahsyat. Ilmu ini mengandungi rahsia pembuka segala rahsia. Ilmu ini dikatakan telah pupus (dalam kaum kami) hingga saya bercerita semula dengan pakcik saya tahun lepas (2011). Dia mengaku masih menyimpannya tetapi tidak mau mengajarnya. Cuma dia babarkan sedikit isi kandungan pelajarannya. Terima kasih kepada Guru Alwindo kerana masih sudi berkongsi ilmu. Bukan senang nak cari pemegang ilmu gayung sekarang.

  70. assalamualaikum,,untuk guruku alwindo djuhard mohon di ijazahkan amalan gerak reflek kepada saya nma saya faisal andrian bin dodi rukman

  71. assalammualaiku…. boleh saya tau apa makna gayung atau erti gayung itu sendiri…. ya rahman, ya rohim adlh nama allah… adakah ya ba’is mempunyai maksud dlam bhasa arab… saya mohon penjelasan…

  72. wa’alaikumsalam ,mohon maaf sebesar-besarnyakepada sodare2 baru bisa saya balas,baiklah karena kita sama2 orang melayu dan seagama dan demi melestarikan budaya silat juga keilmuannya walaupun beda negara,Dengan Bismillahirrahmanirrahim,asyhadu alla ilaha illaallah wa asyhaduanna muhammad rasulullah ,sy Alwindo djuhardi dengan sadar dan ikhlas mengijazahkan ilmu gerak reflek kepada saudara :M.nor hafiz bin sabudin,m.fadli bin abd khir,airuzaidi bin abd razak,M.rafi bin ibrahim,ahmad shahir ramly,shahir akmal bin M.Akmal,faisal andrian bin dodi rukman,makbul kepada saya makbul juga kepada saudara2..Alfatehah….ingat amalkan dengan istiqomah dan jangan sombong dan takabur smua untuk mendekatkan diri kepada Allah dan mendapatkan ridho dariNYA.Amiin ya Rabbal ‘alamin.

    • assalamualaikum…buat guru alwindo djuhardi mohon di ijazahkan amalan gerak reflek kepada saya mohd suhairi bin sirabudin…

  73. assalamualaikum wbt…. tuan guru alwindo djuhardi…. saya mohd zulhasnan bin mat, memohon diijazahkan ilmu dan amalan gerak reflek ini….untuk dijadikan amalan dengan niat kerana Allah Taala.

  74. ilmu gerak reflek ni banyak versi nya,ada versi wirid,versi jampi/mentera,versi huruf,versi petua2,dan versi mandi mlm jumaat.ilmu ni tak sesuai di gunakan dlm keadaan aman menurut guru saya,banyak mudarat dari kebaikan,klu utk perang jihad mgkin boleh,tapi klu dah mantap susah nak buang.kena dok sorg2 hehe.versi yg paling instan ialah versi mandian,menurut pengamalnya boleh menangkis/menangkap hujan peluru,boleh bergerak secepat kilat.pengamalnya di jurus mcmmana pun tak terpelanting walau emosi tinggi,kita lwn berdepan dia kat belakang dah,berpaling ke belakang dia di depan dah hehe..di malaysia perguruan ini hanya ada di sabah,tapi gurunya tdk mencari murid,tapi murid lah kena cari gurunya di indonesia cuma satu tmpt saja ada perguruan ini klu tak silap,menurut guru nya seluruh nusantara melayu hanya tujuh orang yg di ajar ilmu ini wassalam.

    • ilmu gerak reflek ni di kawal oleh apa ya?. mungkin banyak unsur ghaib yang mengawal perkerakan kita. mana mungkin tanpa melihat kita boleh reflek dengan mengelak dan menempis. di mana logiknya/usulnya ilmu ini.

  75. Assalamualaikum kpd saudara2 smua khususnya bt guru alwindo djuhardi..sy muhammad lokman amir bin ibrahim mohon diijazahkan ilmu dan amalan gerak reflek ini…insyaallah akn dpakai utk kbaikan brsama dan krn allah s.w.t.

  76. Alhamdulillah.Saya terima pengijazan dari Tuan Guru.

  77. assalamualaikum tuan guru alwindo djuhardi. Saya Mohd Farizan Bin Mihat memohon pengijazahan ilmu gerak refleks ini untuk diamalkan bagi manfaat diri agama,bangsa dan Negara.

  78. Kalau kalian nak tahu ilmu ini dengan lebih lanjut, cuba cari di Sri Hartamas, Kuala lumpur, Malaysia. Pada waktu malam mereka buka satu bilik gym dan mengajar ilmu silat gayong Umar umayyah. Saya tak boleh sebutkan nama Guru dan sah sah nya kerana rahsia… insyallah kalian jumpa ilmu yg diturunkan oleh keturunan Nabi Muhammad S.A.W ini.

    • kalau saudara tidak keberatan, boleh ke kita berjumpa pada bila2 masa?

    • guru cma 1 pd 1 zaman…dn bknny d hrtamas..:)

  79. assalamualaikum warahmatullah tuan guru alwindo djuhardi,saya luqman bin bahari dgn rendah hati ingin memohon tuan guru mngijazahkan ilmu gerak
    refleks kpd saya agar sy dpt amalkan dunia akhirat dan utk dekatkan diri sy kpd sang pncipta,,,mohon tuan guru,,,

  80. Aslamualaikum W.R.W.B saudara ku sekalian saya adi, dari ACEH,dari perguruan gayung API..menurut saya ilmu itu tergantung pada hati orang yg memiliki nya.. Tapi kalau perguruan saya itu semua ada tahap seleksinya apabila murid yg tak bersih hatinya maka akan dibuktikan ke burukannya dan akan di buang dari perguruan..! Jagalah silat pusaka jgn sampai jatuh pada orang yg salah Skian trima kasih. Wsalam

  81. tuan guru mhon aku di ijazahkan ilmu gerak reflek ny.agar halal bgi saya di dunia mapun akherat

  82. Aslmkum.. Setahu saya amalan gerak gayung 9 ada tambahan 3 lagi yang menjadikannya 12 semuanya.. Ini dikenali sebagai amalan gayung 12.. wassalam..

  83. Assalam .mohon guru alwindo djuhardi ijazahkan saya..mohd ridza ilmu gerak reflek utk diamalkn pd prkra maaruf.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 72 other followers

%d bloggers like this: