Posted by: abusyakirin | 28 Februari 2010

Pendita Mufti Ansari berbicara tentang KERIS

Lazimnya baik Kesultanan Melayu pakai keris..hulubalang pun pakai keris..senjata ini selalunya pendek, ada yang berlok dan ada yang tidak, ada juga keris panjang dipanggil keris sundang, keris hukun atau keris sula, keris raja selalunya digunakan dalam pengtabalan diraja yang berketurunan lamanya,.keris kuasa ini digunakan sebagai perentahan diraja, disebabkan dulu semu orang berkeris maka semua orang kenal keris tersebut kepunyaan pengunanya.

Walau pun kebanyakan keris ini pendek dan pipeh tidak panjang seperti parang, tapi nanpak gerunnya, kerana setiap keris ada racunnya yang tiada penawarnya, racun setiap keris tak sama setiapkeris kerana dibuat oleh pemiliknya sendiri dengan berbagai cara, mata yang berpamor membuatkan segala racun dapat diserap tidak akan hilang. tak payah hendak menikam dalam dengan terluka saja sudah mencukupi untuk maut atau sakit yang boleh membawa maut kesudahannya.

Pendekar dulu tak suka pakai senjata panjang meleret macam orang samurai jepun, kerana lagi pendek senjatanya lebeh nampak keberanian pendeka tersebut, sebagai hulubalang mereka mahir mengunakan berbagai jenis senjata panjang dan tajam untuk berperang termasuklah memanah dan melembing, tapi adalah wajid tahu permainan keris, kerana pertempuran keris menpunyai keadeh yang tersendiri sebagai rahsia permainan pendeka. itu sebabnya permainan keris ada katamnya.

Pepatah pendekar ada menyebut….

“orang yang bersenjata panjang adalah cetek permainannya”,

kerana senjata tersebut sebagai perisai, bukan persilatannya, permainan senjata keris harus digadung dengan kemahiran tangan kosong, tidak sekali mengunakan keris sebagai perisai, entah masa bila saat dan ketika keris tersebut telah terkena racunnya walau pun terluka saja…….bergitu lah hebatnya permainan keris……kini walau pun pendita telah khatam keris masa jejaka dulu, pendita bawa golok kemana-mana terutama jalan malam naik kereta bawa keluarga balik kampong…cukup banyak alasan kalau polis tanya disekatan jalan…ada juga pendita berterus terang apa sebab apa bawa golok..”nak jaga keselamatan keluarga jalam malam balik kampong…belengan-belengan juga..kalau datangnya besi..besi juga jawabnya..bila masa polis nak tolong”… tapi kalau bawa keris….jawabnya balai cerita…

Di kampong pendita lagi seronok boleh bawa golok minum kedai kopi, sebelum pergi dan balik dari merewang atau dari kebun tak orang nak melarang, tapi cuba bawa keris…jawabnya minun dalan lockup le…

Itu lah pengelaman pendita maaf cerita terkeluar tajuk sedikit…tak sah kalau pendita cerita kalau tak bermadah.

Keris ditempa pendita sakti,
Besi kuning diisi sekali,
Terhunus keri Tamng Sari,
Sinar pancarnya sukan dierti.

Kalau dah tua nanti macam pendita ni seronok dan megah juga cerita kat cucu cicit, tunjuk keris dan cerita katam keris, takkan dah tua nanti nak tunjuk kayu hoki pulak..wallahualam

_____________________________________________________________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com


Responses

  1. Salam,

    Keris lambang senjata istana yang banyak adat dan adabnya……Golok pula lambang senjata org kebanyakan yang banyak berjasa kepada tuan nya……

    • Wmslm,

      Saya menjemput Kekanda Cikgu Azizan untuk menghantarkan sebarang artikel untuk di uploadkan ke dalam blog ini. Semoga ianya akan meneruskan kemeriahan pencak jurus di alam maya ini.

  2. Terasa nak mengijang pula bila tengok cikgu mufti ni. hehe..

    dulu masa di U pernah belajar golok dengan cikgu Khairul Azam. Tapi tak pernah khatam pun. hehe..

    • Maknanya Izhar ni pandai ler bermain golok saka cula sakti ni…

  3. pas belajar golok tuh asyik nk mengijang je si izhar ni…haha..

  4. rugi kamu belajar tak khatam… dalam 1 ade 21… dalam 21 pilih 1..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: