Posted by: abusyakirin | 9 Mac 2010

Sejarah Dikenang Masa Depan Dipandang.

ADMAR di Gelanggang Utama PSSGM, Air Kuning, Taiping, Perak suatu ketika Dulu

Gelanggang yang melahirkan Pendekar Gayong

Kini tinggal Kenangan

Kini Pandangan hanya tingal kenangan

Sunyi Sepi

Terkuburnya Gelanggang Bersejarah

Di mana anak Gayong dahulu kala..lupakah pepatah tempat jatuh lagikan dikenang

___________________________________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com


Responses

  1. salam cikgu … bole bg email, nk send music…. dh smpai mesia dh ni…..😉

  2. kali pertama dtg b’kunjung pada 2005..sayu melihatkn keadaan gelanggang yg melahirkn anak2 gayong pada masa dulu sunyi sepi..

  3. masa saya gi dulu kira- kira 17 tahun dulu pun dah mula nak roboh. Masa tu datin sorang dia je tinggal di rumah peninggalan ADMAR. Sedih juga, mengenang keadaannya begitu.

    Murid ADMAR punyalah ramai, namun takkan sorang pun bantu keluarga ADMAR selepas dia tiada. Barangkali masing – masing terlalu sibuk mengumpul kekuatan sehingga lupa dengan ahli waris ADMAR.W/a

    • Jangan jadi kacang lupakan kulit dah..

  4. salam,korg xnk dtg tmpt ni lg ke?arwah datin, arwah cikgu kalsom pun da xde..murid2 lama gayong pn makin xnmpk muka.ape lg nk amek kisah psl tmpt ni..xtercapai gak hajat arwah datin tuk tgk tmpt ni dibaik pulih.kami ahli2 daeng bugis,brsama2 cikgu Sazali dh brusaha sehabis boleh tuk ptahankn tmpt ni..tp,agak2 korg smpai bile kami dpt brtahan?bersatu lah wahai anak2 gayong…

  5. Aku mengidamkan muzium gayong di bangunkan. Tapak paling sesuai adalah gelenggang AIr Kuning iaitu Tapak rumah ADMAR. Dalamnya kita letakkan sejarah gayong, Lapis – lapis generasi gurulatih gayong awal hingga ke hari ini. Pengaruh gayong pada politik, pemikiran dan budaya dan sebagainya.

    Itu angan – anganlah ntah menjadi kenyataan tak taulah pula.W/a

    • Satu cadangan yang bagus lagi bernas.. perlu ada usul bagi semua persatuan Gayong

  6. syeikh,

    Ana ada satu lagi cadangan, iaitu kenapa tidak serantau tubuh sebuah Yayasan. Tujuan penubuhannya,

    1. Menjana dana untuk melancarkan lagi operasi pentadbiran serantau melalui peluang – peluang perniagaan yang ada. Contohnya menjual baju silat, lencana, senjata untuk latihan, tempahan team demo untuk pelbagai majlis dan sebagainya.

    2. Membantu Gurulatih – gurulatih lama yang banyak berjasa terutama yang mengalami kesulitan dan kesempitan ekonomi.

    3. Menyediakan derma kilat bagi ahli yang menghadapi kesulitan seperti kematian, miskin dan sebagainya.

    4. Membantu meringankan beban kos perubatan gurulatih lama dan ahli yang memerlukan bantuan kewangan untuk tujuan kos rawatan.

    Sumber Dana

    Buat permulaan kita memerlukan sedikit dana melalui sumbangan daripada Anak – anak gayong yang sudah berjaya dalam kehidupan.

    Kedua, dana boleh diterima dari skim potongan gaji ahli yang bersetuju untuk mencarum

    Ketiga, kita usahakan dengan lembaga hasil supaya mendapat status sesiapa yang menderma kepada Yayasan gayong Serantau mendapat pelepasan dari dikenakan cukai pendapatan setakat mana mereka mencarum.—ini kena guna kabel politik.

    Keempat, kita boleh minta sumbang bakti dari menteri atau YB – Yb yang menerima sandang kehorman supaya menyumbang sedikit kedalam yayasan.

    Dengan ada yayasan, nasib anak gayong yang menjadi ahli mungkin sedikit terbela dan tidak dibiarkan hidup di himpit kemiskinan seperti yang berlaku keatas ramai gurulatih – gurulatih gayong yang lama – lama.

    ….hanya cadangan…w/a

    • Saya akan cuba uploadkan komen bernas saudara ini untuk tatapan anak gayong..harapan agar ada sinar kejayaan buat perkembangan Gayong


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: