Posted by: abusyakirin | 25 Mei 2010

Rajah Gayuman 9


Responses

  1. salam…x silap saya,ni ayat kalam 9,sapa yang mengamalnya boleh jadi kuat,gerun klu di pandang orang,boleh menepis santau dan sebagainya..wallahualam..benar atau tidak. ada kawan saya yang amalkan ayat ni..gamabr rajah ni pulak digantung di dindng..unutk apa..tidak la saya ketahui…adakah ini yang dikatakan sebagai pembuka kunci kalam 9 dalam tubuh??

    kawan saya pernah cerita bhawa ayat ni diamalkan oleh para wali dan alim ulama,mengikut kata kawan saya ni,..9 kalam perlu dibuka dalam tubuh pengamal,setiap kunci/kalam akan memberikan kelebihan dan dapat mencapai ilmu kebatinan yang tinggi.. nthla..tidak la saya berani unutk saya mengatakan ia benar atau tidak..jikalau salah.. tolong la betulkan…saya tak kata hal ni sesat atau tak..cuma menimbulkan keraguan dalam diri saya..harap saudara boleh memberi penjelasan yang lebih utuh tentang hal ni..

    • sila baca artikel sebelum ni..insya Allah ada jawapannya

  2. Mudahnya ginilah, kalau betul amalan ini berasal dari Saidina Ali r.a. atau mana – mana sahabat Nabi s.a.w. persoalannya mana sanadnya sekurang – kurangnya 6 atau 7 thabaqat sudah memadai iaitu dari sahabat kepada tabiin kepada tabie-tabiin dan seterusnya.

    Pasti ada orang tanya kalau ada, macam mana saya boleh check. Jawapannya mudah aje, zaman periwayatan dan pengumpulan hadith sudah berakhir dengan lengkapnya ilmu hadith seperti yang ada hari ini. Zaman hari ini kita hanya perlu merujuk kembali carian dan hasil usaha ulama hadith terdahulu seperti Imam Bukhari, Muslim, Ibn Majah, Az-zahabi, dan ramai lagi.

    Jika tsabit dari S.Ali r.a. sudah tentu ada tersebut didalam sahih ke, mustasdrak ke, musnad atau mana – mana kitab hadith dari khutub sittah hingga ke musnad Imam Ahmad atau Mustadrak Imam Hakim atau lebih bawah lagi.

    Jika tak ada, takpalah kita pergi peringkat paling bawah, ulama nusantara, mesti ada kitabnya, sebutkan pada saya ulama nusantara mana yang mengamalkannya dan dalam kitab mana, dalam Durun Nasihin ke, dalam al-akhyar ke, atau Pati Emas.

    Perlu ingat Tajul Muluk tertolak sama sekali kerana didalamnya bercampur dengan amalan – amalan entah saya pun tak tahu dari mana asalnya.

    Wallahu’alam.

  3. owh..terima kasih dengan keterangan yang diberikan…

  4. terima kasih daun keladi

    • jgn lupa send no tuh tok dekar

  5. Menarik sekali perbincangan kalian…….generasi silat celik aqidah perlu diramaikan lagi…….tapisan kepada amalan2 terdahulu adalah amat perlu.wbagaimanapun,kdg2 ada amalan2 yg seakan2 datangnya dari sumber lain….contohnya mimpi dan ilmu berbentuk ladunni ( seperti kebiasaan golongan sufi dan tareqat).
    Perlu juga penelitian yang mendalam sebelum dihukum sesuatu amalan tersebut samada benar atau salah.Dikhuatiri khazanah2 ilmu….serta amalan2 hulubalang hilang begitu sahaja.Sekiranya tiada keyakinan pada sesuatu amalan…lebih baik kembali sahaja kepada amalan2 yang sahih dari Al-quran dan As-sunnah.
    Mungkin Bapak2 Kiyai yang ada di dalam blog ini boleh memberi komen mengenai amalan KAF 40 ?

  6. salam abu syakirin, nak tanya rajah itu awak buat ker…sbb setau saya saya pernah tengok kitab asal tulisan kawan saya tokuban , tak taulah yang awak punya…tapi kalu milik tok uban..harap abu syakirin minta izin dan letak link tokuban78 dalam artikel ini.sekian salam maaf t .kasih

    • ada sahabat yg emailkan…tak tahulah pulak dia ambik kat mana..kalau dari blog tokuban78 saya minta maaf. kepada pembaca sekelian boleh lah layari blog Tokuban78.

      ilmu yg ada kita kongsi bersama.

  7. 🙂 , salam abu syakirin, tok uban seorang yang warak dan baik ati, ambo lama berteman dengan beliau, dan kami pernah satu guru ilmu agama mau pun hikmat..tapi ilmu beliau dengan ambo umpama langit dengan bumi, semua ilmu yang beliau dapat disimpan dalam karya pribadi, ambo pernah tengok ada juga silat yang jarang di jumpai pun ada, harap siapa yang nak berteman dengan beliau sila ke http://tokuban78.wordpress.com/, apa yang berkenan minta lah keizinan beliau..
    salam maaf dari ambo https://berandamadina.wordpress.com

    • Ambo takdok gapo..Baba Syarif..kalu saloh ambo mitok maaf..lebih baik minta maaf awal2 lagih. tok rugi. Ambo ni gak jahil. Moleklah kalu pakat tulong tegur. Mugo ambo ngaji tok belah mano. Tok Guru ngaja pun jenis dok belake sekali.
      Sekali lagih ambo mitok maaf.

  8. kalu dlm tarekat
    nak amal apa-apa amalan
    kena ada ijazah dr guru berkenaan
    tapi kalau ada dlm blog tok uban 78 tu
    untuk di kongsi ilmu pengetahuan tersebut
    kalau nk beramal kena minta ngan
    tok uban sendiri lah
    dok gitu nik?
    di sini untuk di kongsi
    untuk di kongsi bersama
    dok gitu baba syarif?

  9. leloh@ya mmgnya begitu, teringat ambo pesan guru ambo allamah sheikh nuruddin al-banjari al-makki: bahwa sanab itu sebagian dari ajaran agama, tanpa sanab tidak akan kemana, samaada itu ilmu agama atau lainnya sanab itu asbab keberkatan.
    abu syakirin@🙂 demo mg panglima sejati, seharusnya beginilah sikap panglima ikut resam padi semakin berisi makin tunduk…ambo minta maaf kalu komen ambo tak berapo sedap, salam maaf dan salam kenalan dari ambo

    • Assalamualaikum ya Syeikh Sidi Baba Syarif

      Ana alu-alukan sebarang komen daripada sesiapa pun.. beruntung ana dapat bersain dengan anok murid Allamah Sheikh Nuruddin al-Banjari al Makki.

  10. salam kenalan jugok dari ambo untuk baba syarif
    minta maah jugok kalu tersalah cakap
    minta tunjuk cara dari org lama

  11. wasalam abu syakirin..ambo sekadar anak murid hok dok belake jah, hanya layak jadi khadam tok guru, tak layak nak pakai gelar sheikh apalagi sayyidi tu gelar ahlu bait yang pndiri tarikat…dah Allah tentukan ambo berguru nga beliau…alhamdulilah baru terbuka sikit bab sanab nga salsilah ni…sanab mnjaga keaslian ilmu kita, contoh abu syakirin tentu ada sanab yang tak putus pada alharhum mahaguru dato meor sampai daing kuning dan syd zainal idrus…samaada sanab umum atau sanab khas…kita harus punya sandaran sanab perguruan, baru ilmu kita terjamin keasliannya..ya kan?🙂 salam maaf kalau silap.

    • tok silap sikit habuk pun…molek benar..jelas senggoti

  12. leloh@ambo tak lamo mano kalu nak banding kito semua, samo lamo segi hakikatnyo..dok gitu…hehehe,
    abu syakirin@mnta izin btukar link

    • Silakan Syeikh..

  13. tafadol

  14. to wan kancil kata “Perlu ingat Tajul Muluk tertolak sama sekali kerana didalamnya bercampur dengan amalan – amalan entah saya pun tak tahu dari mana asalnya”- wan kancil ada ke kitab tu? pernah baca atau pernah mengaji ke kitab tu?..atau saudara nukilkan kata-kata orang yang menolak kitab tu?..maaf klu saya tanya dan kata bahawa kata “tertolak’ itu adalah melulu, sampai berani betul wan kancil kata kitab tu tertolak, seolah-olah semua yang di tulis oleh pengarang tajuk muluk tu sia-sia tak berguna..padahal kitab tu ditulis untuk rujukan seorang sultan aceh..fikirkan.

  15. salam…kitab tajul muluk karya seorang ulama untuk sang raja…saya ada kitab tu..dan saya pernah mgkajinya…saya nak tanya wan kancillah…ambo belajar jawi dari jawi kitab musholi sampai jawi zaaba pun tak berapa faham tulisan jawi zaman tajuk muluk ditulis..wan kancil faham ya, bisa benar tu..beleh nanti kita muzakarah sekali bersama-sama abe nik dan wan kijang…wan kancil baca kiorang tadah..pah jelas yang mana yang bercanggah nga agama, serta nas percanggahannya…

  16. salam…orang zaman loni mudah benar melatah…mudah-mudah jah dia tolak karya tok alim zaman dulu yang mumpunyai ilmu luas bak lautan berbanding ilmu si penolak yang ada sekulit etak…memang tak patut… kalu ulama tu dakwa demo di akhirat nanti, bakpo demo mudah2 tolak kitab kawe? agak2 demo nak jawab gapo?

  17. assalammualaikum w.b.t izinkan sy share..terima kasih

  18. Kaf 40? kafaka…………………….kaukabalfalaka…ini kah dia? apa gunanya? mohon pencerahan sapa yg tahu…

  19. Kenapa bagi alasan yang ‘tak’ boleh diterima oleh kami wahai bapak-bapak kiyai?

  20. Ana sudah ada salinan gayuman 9 ini tetapi ana ‘tak’ tahu cara-cara mengamalkannya dan bolehkah kalau ana amalkan sendiri ikut kaifiat yang sudah tertulis itu?

    • sebaiknya ambil ijazahnya.

  21. cukup ALLAH bagiku..allah allah allah

  22. Assalamualaikum saudara semua, hanya nak berkongsi idea… saya ada menerima dari 2 sumber kifiat gayuman 9 ni dari seorang guru di pasir putih kelantan dan seorang guru di kota bharu.. hampir serupa tapi bunyinya sikit berbeza…mungkin nahu sebutan guru yg berbeza yg menyebabkan salinan kemudian berubah sedikit… tetapi tengok pada rajah yg di atas ianya mengliputi banyak anggota bawah juga… sedikit tanda tanya adakah saya dapat tidak lengkap atau ada tokok tambah dari yang asal.. semacam lebih dari 9….


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: