Posted by: abusyakirin | 16 Julai 2010

APAKAH KAMU KENAL KEDUANYA

Diriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. berkata kepada Jibril a.s. pada malam Isra’: Cukuplah mati itu musibah” maka Jibril a.s. berkata: “Apakah yang ada setelah mati lebih besar daripadanya.” Kemudian Rasulullah s.a.w. bertanya: “Dan apa ia wahai Jibril?” Jawabnya: Dua malaikat berpakaian biru dan hitam, keduanya menggali kubur dengan taringnya.”

Setiap dari keduanya memegang pemukul yang sekiranya dipukulkan pada gunung ganang nescaya ia tercabut dari tempatnya. Matanya bagaikan kilat menyambar, suaranya bagaikan petir bergemuruh, keduanya menguji setiap mukmin dan kafir.

Lalu didatanginya pada kubur tersebut maka ditakutkannya, didudukkannya dan dipaparkan amalan kepadanya. . Juga diperlihatkan tempat duduknya dari syurga atas neraka. Lalu Rasulullah s.a.w. bertanya: “Adapun orang kafir maka keduanya menakutkan dan melakukan yang demikian dengannya, maka bagaimana orang mukmin?”

Jibril a.s. berkata: “Demikianlah yang diperintahkan Tuhan kamu wahaiMuhammad. Maka adapun orang kafir maka ia tidak mendapati kerehatan dari azb Allah ketika ia memasuki kuburnya. Adapun orang mukmin maka ketakutan itu menjadi kaffarah baginya dari dosa-dosa yang telah dilakukannya di dunia apabila keluar dari kuburnya. Maka ia telah di ampuni kemudian setelahnya ia tidak lagi melihat ketakutan selama-lamanya.

Dipetik Dari Kitab Bustan al-Wa’izin

_____________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: