Posted by: abusyakirin | 21 September 2010

Senarai Wakil Mutlak PSSPGM yang Sah dan Terkini

Surat Lantikan yang dikeluarkan oleh PSSPGM

Di Bawah ini adalah senarai nama Wakil Mutlak yang terkini dan diakui SAH oleh Yang DiPertua Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia Ybhg Mulia Dato Raja Abdul Majid bin Raja Mat Isa ( Pak Ndak ).

Saya telah di minta olehnya agar menyenaraikan nama Wakil Mutlak ini berikutan ada segelintir yang mengaku mendapat Watikah dan Amanah sebagai Wakil Mutlak daripada beliau. Berikut adalah senarai Terkini yang di Iktiraf

  1. Kedah- Boleh Dirujuk pada YDP PSSPGM DATO RAJA ABD MAJID B RAJA MAT ISA
  2. Wan Abdul halim Wan Mamat ( Kelantan )
  3. Pak Alang Ani ( Kelantan )
  4. Hj Mokhtar B Mohammad ( Terengganu )
  5. Razali Tahir ( Pak Long Zali ) ( Pahang )
  6. Abdul Razak ( Pahang )
  7. Cikgu Sidek Taiping ( Perak )
  8. Ismail Chik ( Pulau Pinang )
  9. Rosli Hashim ( Pulau Pinang )
  10. Md Rasip Abd Wahab  ( Selangor & Kuala Lumpur )
  11. Tuah Jani B Dato Raja Abd Majid ( Selangor & Kuala Lumpur )
  12. Cikgu Shahidan ( Johor )
  13. Hajah Siti Fadhilah B Dato Meor Abdul Rahman ( Negeri Sembilan )
  14. Nik Iznan Musyahmi B Mohamed ( Sabah dan Sarawak )

 

Bagi negeri yang tidak disebut atau disenaraikan maka tiada Wakil Mutlak yang dilantik oleh pihak Pertubuhan Silat Seni Pusaka Gayong Malaysia. Justeru itu saya amat berharap dengan maklumat yang disampaikan ini dapat memberikan maklumat kepada keseluruhan anak Gayong.

Sebarang pertanyaan atau inginkan penjelasan sebarang kekeliruan bolehlah berhubung dengan pihak PSSPGM Pusat bagi mendapatkan kepastian.

_____________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com


Responses

  1. Tahniah atas perlantikan sebagai Wakil Mutlak. Berat tu tanggung jawab. Semoga Nik dapat melaksanakanya dengan baik Insya-Allah.Amin

    • Terima kasih diatas doa dan sokongan yang diberikan.. insya Allah semoga amanah ini dapat di jalankan dengan sebenar-benarnya. Tegur dan nasihatilah saya sekiranya ada kesalahan yang dilakukan.

  2. Tahniah atas pelantikan. Semoga mendapat berkat dan ikhlas menjalankan amanah.

    sekadar cadangan, boleh ‘mark’ perkataan “CONTOH” pada surat lantikan tersebut, bimbang kalau-kalau ada pihak yang berniat jahat, mengubah kandungan surat. pelbagai teknologi boleh digunakan seperti adobe photoshope dan sebagainya bagi memalsukan dokumen.

    • Alhamdulillah terima kasih..elok jugak cadangan tu..
      Namun setiap surat yang diberikan ada salinannya yang di berikan kepada Majlis Gurulatih dan Lembaga Waris Beradat..kedua-dua salinan surat tersebut ditandatangani oleh Pak Ndak sendiri bukan salinan fotostat…Apa pun terima kasih di atas nasihat dan cadangan.

  3. Tahniah..perlantikan beserta tanggungjawab yg berat, amanah dan kerja yang kuat & berterusan.
    moga Allah SWT memberkati…

    Ketua Beradat PSSPGM/P.Pinang

    • Alhamdulillah terima kasih diatas doa dan peringatan yang diberikan. Saya mengharapkan mempunyai SAHABAT dan selayaknya menjadi PENASIHAT yang baik. menasihati dengan jujur, dan mengharapkan diberikan pendapat yang ikhlas lagi diredhai Allah kepada saya
      Sabda Nabi s.a.w.:
      “Tidak dilantik seorang khalifah melainkan akan ada baginya dua bitanah (penasihat yang rapat). (Pertama) Bitanah yang menyuruhnya untuk melakukan kebaikan serta menggalakkannya. (Kedua) bitanah yang menyuruhnya untuk melakukan kejahatan serta menggalakkannya. Hanya selamat ialah sesiapa yang selamatkan ALLAH.
      (Riwayat al-Bukhari dan al-Nasai).

      Terima Kasih Cikgu kerana menasihati dan memberikan sokongan pada saya.

  4. PADUKA GURU

  5. Salam,

    Tahniah atas perlantikkan tersebut. Satu lagi mungkin saudara boleh senaraikan tuk Dalang mandi minyak bagi PSSPGM.

    • Assalamualaikum..Ni macam cikgu Jamal jer.. bukan apa alamat email tu Jamal_Ju…haha..oklah minta maaf bergurau dengan Cikgu..
      P.Ndak menjelaskan pada saya Setiap wakil Mutlak juga diberikan ijazah untuk menjadi Dalang Mandi Minyak. Namun untuk Khatam Al-Ikhlas bukan semua yang dapat..Wakil Mutlak kena sekali lagi menerima Ijazah tersebut dari Pak Ndak..Apa pun nanti saya tanya kan Pak Ndak senarai Wakil Mutlak yang boleh Khatamkan al-Ikhlas
      Wallahualam.

  6. Salam kembali,

    Satu lagi tanggungjawab kita serta semua murid GAYONG ialah, khatam Surah Al-Ikhlas sebanyak 70 ribu.

    Dewasa ini saya lihat ramai juga gurulatih GAYONG yang masih lagi belum khatam surah tersebut sebanyak 70 ribu. Jadi harapan saya agar kita semua ingat mengingati antara satu sama lain agar amalan membaca surah Al-Ikhlas ini di teruskan.

    Dan selepas habis membaca 70 ribu surah Al-Ikhlas nanti, jumpalah dengan guru-guru tua (lama) yang boleh mengkhatamkan mereka ini. Sebab semasa khatam nanti, ada beberapa ‘hantaran’ yang perlu disediakan. Disamping petua serta amalan yang akan diturunkan. Amin.

    • Terima Kasih Cikgu diatas ingatan yang diberikan…Insya Allah kita lakukan..berpesan2 kepada kebenaran dan berpesan2 kepada kesabaran..

  7. Assalamualaikum WBT…Cikgu di lantik wakil mutlak Sabah & Sarawak? So maksudnya hal2 yang melibatkan gelanggang di negeri tersebut boleh refer kepada cikgu?

    • waalaikumussalam wbt…
      insya Allah boleh dirujuk..

  8. Assalammualaikum..dimana boleh saya dapatkan nombor telefon puan Hajah Siti Fadhilah B Dato Meor Abdul Rahman ( Negeri Sembilan )…saya berasal dari negeri sembilan dan telah lama mencari seni silat pusaka gayong ditempat saya tapi xketemui..harap dapat membantu…boleh smskan no beliau kepada no saya ni :0192675200(Khusairi)…Terima Kasih..

    • tiada jawapan yang diberi bagi pertanyaan saya ini..maaf..saya tidak akan bertanya lagi..

      • Assalamualaikum wbt..Tel Dato YDP tanyakan no tel Pn Hajah siti Fadhilah

        • waalaikummussalam w b t..Dato YDP? boleh saya dapatkan nombor beliau..

          • 019 4445600

  9. macam mane na join silat dekat kelantan???

  10. boleh saya dapatkan no telephone guru silat di kelantan?

  11. Askum saya dah lama mencari silat gayong pusaka ini num telefon saya 0134996458

  12. Assalammulaikum… Full of information…

  13. Saalam saya berminat belajar silat gayong. Ada ke kelas latihan di cheras k lumpur

  14. Arwah cikgu razali tahir ( paklonh zali) dr pahang hanya tinggal kenangan…..perjuangannya membuatkan kami sebagai anak muridnya berasa kehilang yg teramat besar…mari sama2 kita sedekahkan Al fatihah kpd beliau…AL fatihah

  15. bleh saya dapatkan no wakil di Keningau Sabah

  16. bleh saya dapatkan wakil PSSPGM di keningau Sabah


Tinggalkan Jawapan

Kategori

