Posted by: abusyakirin | 22 Oktober 2010

Pecahan Hulubalang 12

“Hulubalang Melayu berpakaian purba, Baju pendek berbelah dada, Seluar sampak separas lutut, Tengkolok Emas Garam Sebuku, Kain dipakai panjang tujuh, Bengkung kuning kunyit sebuku, Keris berlok tersisip di pinggang, Gagah orangnya sehebat rupanya, Sopan santun gaya Melayu, Semut dipijak tidak mati, Gajah diharung bergelimpangan, Itulah sifat hulubalang sejati.

“ Duduk denga harke 4 bersandar dengan tiang seri 1, dengan 2 belah arpin lihat dua biji nantra..Akan kubaca isin uragedi,bangkitkan terca seribu lapan,
harkah empat bersilih harkei,titih lalu senjata pati.Dongak ke langit ingatkan ibu, Pecah langkah empat gayung.

“Akan aku berkemas pakaian, berdakap siku lengan, undur tiga langkah mara tiga langkah…Jaga Sultan 4, Pahlawan 4, Awal anak balang 4, Balang jaga biar baik, hitung biar genap, bilang biar cukup, 1 bernama Si Alam Tunggal,  2 bernama Ritung Tunggal, 3 Hulubalang Ali,  Ali Gemuruh,Ali Cepat,Ali Ligat,Ali Gasang, Ali Gorok, Pakai Pedang di tapak tangan, Tombok dihujung jari, angkatan bernama Hang Tuah,Hang Jebat,Hang Kasturi,Hang Lekir, Hang Lekiu, aku nok mitok mu jaga lah..kalu mari kanan mu tolong pepelas kanan, mari kiri pelepas kiri, mari kedepan mu pelepas kedepan, mari belakang pelepas belakang, mari di atas jadikan payung, mari dibawah jadikan pelapik….”

“Aku nak ajar si kurang ajar,
Aku nak lepas si kain lepas;
Sebelum pagi menyingsing fajar,
Hilang nantera hilang nafas.”

( Sekadar menutur kata..bermain bahasa buat segar angin ore tua )
_________________________________________________________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com

Advertisements

Responses

  1. tinggi sangat falsafah ni ustaz..xdaya ana nk bg pandangan..hehe explain cket kasi mudah faham bg orang2 yg rendah ilmu mcm ana ni

    • Bila bersua akan dipecahkan makna dan isinya

  2. aih sedak kaloh paduka guru siup angin,begetar urat uri,bekocok darah dalam salur.ha kalu begitu.mung dengar kataan aku ali,barang kuat mu gagahkan kedrat,barang kuci mu kemah keming,barang snapas mu jadikan goib.langkoh 4 bertapang 3,gerak gasang bercapur gemuruh.kalu dekat aku nak siku,kalu jauh aku nak sepak,kalu lari aku nak hambat.barang aku simpan bare tunggal,duk diam senyap sunyi.kalu mu tak pado jugok ari ni.tubik mengadap la dia ari ni,hulubalang tak bernama tak berwajah.maka pagar la bomi besi kursani,tudung lah langit ribut kuda dendang…

    • ha..ilirkan tuh..sedap kakloh dio siup..bangkit angin..

  3. pat2 siku lipat…sape cpat dia dapat..

    bahasa tinggi sangat..nok komen gapo xtaw…

    braso supo betul blako doh tuu…:)

  4. Alohhhh laaaaaaa…..tinggi nyo ckgu ambo main angin….nok try main angin jugok la…..tapi angin kipas jo la….mmg keno ngadap baru pecoh angin… ko guano cikgu ambo?

    • Dio semetar dok alik ilir gak..gitu selalu la…kito sengoti nok ngaji dengan dio.

  5. kalau ada penerangan setiap baris ayat lg senang faham 😀

  6. he he he.. sahabat 4.. he he he..

    • 😀

  7. segar angin bertikam jah cikgu cikgu weh

  8. ayat bangkit asal ko gapo ni abe nik?naik angin jah sero.

    • Keno mari ngadap la kalu nok sedap gak…ni sapo dio pulop naga Boroi..

  9. hehehe.adapun naga boroi ini berasal dari mache.berperut sasa dan tidak biso.che hanif diberi namo.kenal ko abe nik?

    • ooo…jadinyo demo ni Che Hanif tubuh bergelar badan bernama..ore biso ore gedebe nih..

    • ore kuat gayong mache ni

  10. hehehe.ambo ore biaso dan tidok beso.hehehe.sekalo dok baco jah,ni nk try komen jgk.

    • Moleklah…pakat-pakat komen..buleh bertukar idea.. lebih kurang sudut pandang..hahahha

  11. chek det kenal ambo ko?hehehe.

    • kenal2 cmtu je. xpernah jumpa.haha
      kenal2 melalui cg hakim dan beberapa cikgu lain 😀

  12. oram gedebe mesti ramai hok kenal,xgitu bro anif?haha
    kalu betul bagai diroyak benar bagai dikato,jupo nanti kito kecek sedap ustaz nik dio.

  13. hehehe.gedebe lagu mano gak boh.kalu picit lado dale butir mato pun teriyok.kito pakat kecek abe nik la.br yo lo.

    • Hoktu jangan syak menaruh bimbang. pada nok mari, bapak kita akan siap dengan pohon sembong bidadari, cemara beduan, cemara dacita, katong gunung, canggai puteri, sunting galoh, mayang pinang, bapak dalang akan siap belaka. Puok demo marilah Waktu silau ngenger memecah, waktu mindong berkukok murai membaca, gajah membalik tidur. Waktu fajar sidik..waktu tu lah yang aku nak nya.
      Setelah memadah sekelian alam empat tapang tujuh jerung lapan deksa, akhirnya barulah puok Demo berdirikan kaki tunggal, mendakapkan siku lenggang serta membacakan aja aji persongo menutup babahan songo lalu melating naik ke pintu jabalawung seketeng anak tangga duabelas di kayangan untuk memadah Betara Guru pecahan Ilmu Hulubalang 12

  14. aduhhh.ambo raso kenaling baco.nk kato pehe,xberapo pehe.meme rezzak sero.

    • rezzak tu begapo namo..mugo gapo tuh..

  15. rezzak tu maksud dio tertekey.hehehe.

  16. aloh..rezzak nah..bahasa alek mano 2?haha

  17. hahahhaa.ambo pun xtahu bahaso mano.tapi raso2nya saing ambo kato bahaso negeri ganu. bilo ore tertekey ,dio akan sebut rezzak ouh!!!
    kalu sebut “tertekannya” bunyi supo ilir bedooh

  18. salam gayung sendi 4 beradik.,,,

    • Waalaikumussalam…mohon tu njuk ajar dari tuan

  19. salam gayung sendi 4 beradik.,,,

    • Waalaikumussalam…mohon tunjuk ajar dari tuan

  20. aloha… oghe klate niri baco dok pahe tamboh la ambo orghe kedoh!!! supo sipuk denga aye ngetek la oiii!!( serupa siput dengar ayam becakap) huhu… mujo bahasa klate tak jadi bahasa kebangsaan… klu tak fail SPM aku dlu weh!!! hehe…. salam anak gayong…
    maaf masuk tumpang merapu…asyik do’oh baca seloka loghat klate… walau suri hati org sana tapi hamba buta bahasa(loghat klate) jgk!!! he… maaf la sahabat2…

  21. salam adik…kalu tak berat dengan hati tak lokek dengan gamok, kito nak mintak belajarlah dengan adik abusyakirin kito bacaan gerak angin bdekar…buat bekal diri ambo nak buat segar jugok anak branok..sakit demam sokmo duk bawak angin bdekar…nak siup-siup pun loni payah benar cari ore pandai…

    • waalaikumussalam abeju weh…keno cari ore hok panda tuh..kito ni takdok gapo


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: