Posted by: abusyakirin | 1 Jun 2011

Ada apa pada Tumbuk Pintal Tali

Salamun Alaik…….

RINGKASAN  HURAIAN TUMBUK PINTAL TALI

1. Tumbuk Pintal Tali merupakan Asas Gerakan Serangan yang Pertama yang
terdiri daripada rangkuman 3 perbuatan spt;
a. Kelek Anak
b. Kisar Tali
c. Emas Sepukal

2. Kenapa ianya yang pertama? sbb dalam Tumbuk Pintal Tali sudah terkandung 7
serangan2 Tangan yang lain seperti;
a. Tikam
b. Tusuk Rajawali
c. Telapak Harimau
d. Seligi
e. Sauk/Kun (kedudukan Kelek Anak)
f. Paras (Kedudukan Kisar Tali)
g. Sepukal (Kedudukan Emas Sepukal)

3. Jarak dan Kegunaanya;
a. Jarak yg sgt hampir – guna serangan Sauk
b. Jarak sederhana sehingga selengan – guna serangan PARAS
c. Jarak lebih selengan – guna serangan Sepukal(Tumbuk Pintal Tali sepenuhnya)

4. Kenapa perlu berkisar? Bagi menambahkan kelajuan serta momentum badan.

5. PETUA#1 bagi menambahkan kelajuan bagi meningkatkan Momentum adalah
dengan merenggangkan sedikit kepalan tangan pada awalannya dan
mengenggam sekuat2nya kepalan tangan saat hampir menghentam sasaran.

6. PETUA#2 bagi menambahkan kekuatan tumbukan adalah dengan melepaskan
nafas saat tumbukan sampai ke sasaran.

7. PENGISIAN KEBATINAN sewaktu menumbuk; Bacalah ………………………

Wallahua’lam

__________________________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com


Responses

  1. 7….bacalah…”kullu nafsin dzaaikatulmaut….mati3x…” waallahua’lam

  2. abg,saye nie da lame nak blaja silat,tp, x dpt2 la,ade x org bleh ajar area2 Desa Jaya Kepong???

    • Cuba tel no ni.. 0126253880 Cikgu Rasip

  3. yg kena macam kena blender sebab berpintal..

    • ni macam ada sejarah jer bunyi nya

  4. den penah spar dg budak tomoi kat luar lebam sikit tapi sakit 2 hari. pintal tali ni kena dg salah seorang guru rasa macam kena kisar. dia kata asas tumbukan ni ialah tikaman anak sungai keris. ada perguruan belajar senjata dulu baru belajar tangan kosong. macam ssg lepas belajar senjata baru tahu apa itu tangan kosong dan seriusnya tangkis dan elak. Bila kita tangan kosong berjumpa yang bersenjata jadilah senjata lawan senjata aku..

    • Benar Sekali…

  5. abg sye da lame nk belajar silat..dri dlu smpai sekarang xdpt2..ade x yg boleh ajar sy silat..aria air putih..kuantan.

    • assalamualaikum wbt..tel kat YDP PSSPGM Pahang Pak Long Zali : 0173255659

  6. salam bang boleh saya tau area pandan indah ada tak guru yang mengajar?


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: