Posted by: abusyakirin | 2 Ogos 2011

Ihya Ramadhan Gelanggang Tok Janggut

Salamun alaik,

Alhamdulillah Nik Abdul Syakur yang baru berumur 5 tahun dapat menyempurnakan Ibadat Puasa kelmarin dengan sempurna..Semoga anakanda tabah menghadapinya selama sebulan

“Abi..Abduh lapar la..” kata Nik Abdul Syakur

“Sabar..Insya Allah..Nik Abduh kuat..sabar..dan boleh puasa”.  Saya memberi semangat kepadanya.

“Kalau kita puasa Allah sayangkan kita..dan Allah sayangkan Abi dan Umi kerana ada anak Soleh macam Nik Abduh ni..” Saya menambah lagi..

” Ala..Nik Abduh lapar..emm..ok lah Nik Abduh tunggu sampai berbuka..” jawabnya..

Saya hanya tersenyum sambil mengucap syukur diatas ketabahan anakanda saya yang sanggup meneruskan Ibadah Puasa yang pertama kali beliau laksanakan. Susah payah dia bangun di awal pagi untuk Sahur.. dan Alhamdulillah dia dapat mengikuti saya 5 kali ke Surau untuk Solat berjemaah, Kuliah  dan Terawikh. Moga ianya akan berterusan sampai ke penghujung Ramadhan..

Kadang-kadang saya terfikir..mengapa budak yang seusia 5 tahun boleh tabah menghadapi semua ini, sedangkan ada segelintir manusia yandah dewasa pun masih tak puasa dan bermacam-macam alasan yang diberikan..

Ada juga yang pura-pura sakit dan tak tahan untuk terus berpuasa..sakit itu la..sakit ini la..walhalnya dah tak biasa menjalani Puasa Sunat maka bila masuk Ramadhan susah la nak biasakannya.

Justeru itu saya mengambil Hadis di bawah sebagai kuliah saya kelmarin kepada anak-anak Gayong Gelanggang Tok Janggut dan masyarakat di sini sebagai peringatan agar program Ihya Ramadhan Gelanggang Tok Janggut dan Masyarakat setempat berjaya . Insya Allah Program Ihya Ramadhan ini akan dihiasi dengan Kuliah Tafsir Al Quran selepas Asar, Solat Berjemaah 5 waktu, Solat Terawikh berjemaah ,Tazkirah antara Terawikh, Taddarus Al Quran dan Qiyamullail di Gelanggang Tok Janggut pada Hujung Minggu. Kami mengharapkan Saudara-saudara semua dapat mendoakan agar ianya berjaya, Insya Allah.

AMARAN

Perbuatan menyengajakan tidak berpuasa atau berbuka tanpa uzur syar’ie yang kita sedia maklum, adalah dosa besar yang berat ancamannya dari Allah dan Rasul-Nya.

Daripada Abi Umamah al-Bahili beliau berkata, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : Semasa aku sedang tidur, datang dua lelaki kepadaku dan mendapatkan aku pada tangannya lalu membawa aku ke hujung gunung. Mereka berkata : Naiklah ke atas. Aku berkata: Aku tidak boleh. Mereka berkata. Sesungguhnya kami akan mempermudahkan bagimu. Maka aku mendaki sehingga sampai ke kemuncak gunung tersebut. Kemudian aku mendengar suara-suara yang kuat. Aku berkata : Suara apakah itu? Mereka berkata: Ini adalah suara pekikan manusia dari neraka. Kemudian aku bergegas sehingga aku melihat manusia digantung di belakang lutut mereka, dengan di tepi mulut-mulut mereka koyak dan darah keluar dari mulut-mulut mereka. Aku berkata: Siapakah mereka ini? Mereka berkata: Ini adalah mereka yang berbuka puasa sebelum waktunya. – [Hadith disahihkan oleh al-Albani di dalam  Mawaarid al-Zam’aan, 1509]

Wahai saudara-saudaraku, teguhkanlah jati diri kalian. Jangan jadikan keselesaan hidup hari ini fitnah ke atas dirimu! Susah hidup semalam dan senang selesa hidup hari ini, semuanya menuju ke KESUSAHAN AKHIRAT yang SAMA. NERAKA YANG SAMA.

“Jibril datang kepadaku dan berkata, ‘Wahai Muhammad, siapa yang menjumpai bulan Ramadhan, namun setelah bulan itu habis dan ia tidak mendapat ampunan, maka jika mati ia masuk Neraka. Semoga Allah menjauhkannya. Katakan: Amin!. Aku pun mengatakan: Amin. ” (HR. Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam Shahihnya)

Doaku agar kita bertemu di SYURGA.

_________________________________________________________________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com


Responses

  1. terima kasih..terima kasih..🙂


Tinggalkan Jawapan

Kategori

