Posted by: abusyakirin | 26 Disember 2011

Madah Guru

Mani manikam madi dan madzi,Titis menitis jadi manjadi,Si Anak Adam balaksa kati,Hanya yang tahu Allahu Rabbi…

Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali,Itulah Sahabatnya daripada Nabi,Yang empat itu hendak diketahui,Kenallah oleh mu di dalamnya diri…

Jangan syak janganlah gundah,Abu Bakar itu bahagian darah,Di dalam badan ianya melimpah,Seperti kilat cahayanya merah.

Bahagian Umar iaitulah urat,Seperti tali sirat menyirat,Sekelian sendi ia mengikat,Simpulan ia kepada pusat…

Hai segala anak murid ku,Inilah perkataan yang amat tentu,Bahagian Usman dagingnya itu.Urat dan tulang terhimpun di situ…

Ali bahagian tulang yang empat,Ketahui oleh mu di dalam ma’rifat,Urat dan daging di situlah terikat,Kepada wujud mendatangkan kuat…

Jalan haqiqat sangat terbilang,Tiada binasa urat dan tulang,Daging dan darah tiada hilang,Maka sifat itu dibawa pulang.

Sinaran SANI cahaya kamalat,Pancaran MURNIi asma’ dan sifat,Rumusan SENI segala makhlukat,Yang dzohir pada CERMIN haqiqat,Dalam DIRIKU semua terlibat.

Kalimah nafi pedang di kananmu,

Kalimah isbat perisai di kirimu,

Laisa Kamitslihi Syai’un – itulah Tuhanmu,

Sampailah engkau orang berilmu .

_____________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com

 


Responses

  1. Indah benar madah ini. minta dihurai sikit ustaz.

    • Man Arafa Rabbahu
      Faqad Jahila Nafsahu
      Barangsiapa mengenal Tuhan mu itu,Tentulah jahil akan diri mu itu…Carilah guru mengenal diri,Yang diAmanatkan olehnya Nabi,Janganlah takut penat dan rugi,Asalkan dapat ilmu yang sejati…

    • Sabda Rasulullah s.a.w, ‘Barang siapa kenal dirinya, maka dia akan kenal ALLAH. Barang siapa yang mengenal ALLAH, binasalah akan dirinya.’

  2. cantik ayat.
    Cuma nak tanya kenapa unfriend di FB dan block saya?
    Ada masalah yang saya tak tahu ke. – shams

    • dlm proses unfriends dan block friends yg xaktif…nanti tengok balik..kalau tersalah unblock, minta maaf..tak ada masalah apa-apa pun..😀

  3. memang nice la madah ni…

    carilah paku dalam paku,
    paku bersembunyi di balik seberang,
    carilah AKU dalam aku,
    AKU bersembunyi ditempat terang..

  4. salam ust , ingatkan dah deactivate fb,rupanya saya pun kena block jgk. Adakah sebab komen2 saya ? maafkan saya. Rasanya fikrah kita sama,walau sedikit berbeza .

    • 😀

  5. carilah paku dalam paku,
    paku bersembunyi di balik seberang,
    carilah AKU dalam aku,
    AKU bersembunyi ditempat terang..

    salam.minta rungkai sikit ustaz mksud madah ini

    • Wallahualam..😀


Tinggalkan Jawapan

Kategori

