Posted by: abusyakirin | 29 Disember 2011

Silat Itu Tiada Salahnya, Salah Bila Tiada Adabnya .

Salamun alaik,

(setelah itu) berkatalah Zulkarnain: “Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; Dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar”. alKahfi : 98

Begitu hebat kemahiran,ilmu dan kekuatan Zulqarnain ketika membina benteng yg menghalang Ya’juj dan Ma’juj, kesemuanya itu beliau isytiharkaninilah rahmat dari Tuhanku’ – keimanannya menjadikan dirinya merasai kasih sayang Allah SWT yg mengurniakan segala nikmat ke atas dirinya. Terharu membaca ayat ini .Ilmu dan kebijaksanaan yg ada padanya tidak membuatkan beliau bangga dan lupa diri terhadap nikmat Allah s.w.t. Semoga kita termasuk dalam org yg bersyukur.

Pesan Ulama

Rendahkanlah diri kamu nescaya kamu akan menjadi seperti bintang yang nampak jelas oleh orang yang melihatnya walaupun ianya dilihat di permukaan air masih kelihatan tinggi.

Janganlah kamu menjadi seperti asap yang naik tinggi dengan sendirinya ke atas udara padahal ianya langsung tidak berharga.

Pesan Pendekar

Mana Hebat Orang Melayu Jika Tanpa Mulianya Ilmu, Mana Tinggi Nilai Bangsaku Jika Tanpa Islam Padamu. Langkah Gagah Tetap Terarah Cara Mara Tampak Kuasa Itulah Gagah Ilmunya Tuah.Bina Wibawa Perkasa Gayong dan Tertib Penuh Gemalai.Dalam Ilmu Tinggi Nilainya, Itulah Warisan Lama. Dipakai Bedil Berdentum Menggegar Bumi, Pendekar Gentar Tidak Sekali .Ilmu Kulitnya Silat Yang Murni Islam Suci Sebagainya Inti .Apa Dicari Hebatnya Diri Jasad Pasti Luka Dilukai,Tumpu Sebenar Pada Ilahi Itu Hakikat Kekal Abadi .Setinggi Mana Ilmunya Silat ,Niatnya Biar Untuk Syariat .Teguhlah Pada Nafi Dan Isbat, Peluk Erat Kalimah Syahadat.Sunnah Itu Paling Utama, Amal Adalah Segalanya .Silat Itu Tiada Salahnya, Salah Bila Tiada Adabnya .

Wallahualam.

_____________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com


Responses

  1. indah bahasa..indah lagi akhlaknya…semoga kita semua dapat manfaatnya apa bila menjaga adap dan adat…lebih2 lagi menjaga agama…syukran jazelan ya ustaz…atas perkongsian yang menarik ini


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: