Posted by: abusyakirin | 5 Januari 2012

Pejuang semestinya Romatik.

Salamun alaik..

Sekapur Sireh Seulas Pinang, Diberi Bekal Bawa Berjuang, Tinggalah Kasih Tinggalah Sayang, Moga Kekanda Selamat Pulang.

Aku sedang jatuh cinta…Rasanya sakit sekali.Tapi aku ingin merasakan sakit selamanya.

Mereka para pejuang kebenaran adalah orang-orang paling romantis..

Betapa tidak?..

Hidupnya dikelambui cinta, cinta akan kebenaran..Tak ada yang sanggup menandingi kesediaan mereka dalam berkorban demi cintanya akan kebenaran..Mereka sanggup menahan perih dalam mencinta,

Dari telapak tangan mereka mengepul asap dan tercium bau hangus daging terbakar, kerana menggenggam bara kebenaran..Di dada mereka mendidih magma cinta yang menggoncangkan sekelilingnya..Hatinya dibakar api rindu, rindu akan berkibarnya kebenaran bagi semesta alam

Dirasuki cinta akan kebenaran itu sakit.. tapi ingin merasakan sakit selamanya Kalau kamu tahu hidup ini bukan hanya kamu dan duniamu saja… “but, more than that..”Kalau saja kamu boleh membuka mata hati kamu dan melihat orang-orang di sekitarmu, maka kamu akan melihat mereka begitu khusyuk dalam beribadah pada Rabbnya…Dan mereka begitu ikhlas ketika diminta untuk mewakafkan dirinya bagi jalan dakwah ini..Jika hati kita bersih, maka takkan pernah kita merasa bahwa diri ini lebih hebat dari mereka.Kerana setiap diri itu mempunyai peranannya masing-masing, tak ada orang yang tinggi jawatannya jika tak ada para rakyat yang dipimpin..Dan tak ada pegawai yang amanah jika tidak ada pemimpin yang mempunyai peribadi dan keteladanan yang mulia.

Itulah dakwah yang terbangun atas kerjasama, amal jama’i dan juga ikhlas niat..Bukan kerana paksa but resposibility…kerana tanggung jawab akan setiap diri sebagai pemimpin yang pasti dimintai pertanggungjawaban olehNya.Oleh kerana itu maka sesungguhnya setiap diri memerlukan pembinaan diri tentang dienullah yang lurus, iaitu Tarbiyyah Islamiyyah…

Pembinaan diri yang tak pernah berhenti, apalagi merasa cukup, akan tetapi istiqamah…Meskipun suatu ketika kita telah merasa di puncak dunia, sehingga kita terlupa bahwa engkau hanya satu dari sekian juta makhlukNya. Dan sedarilah bahwa kita sangat kerdil dihadapanNYa..

Bersabar dalam ujian..tegar dalam perjuangan.Bergerak bukan kerana perintah bukan pula kerana dipaksa… but responsibility.Ketika kita kehilangan semangat apalagi untuk “show of force”… ingatlah kepada Sang Pemberi semangat bahwa semangat itu hanyalah TITIPAN.

Akan tetapi akan sangat sia-sia jika kita tidak pernah bersemangat dan berusaha, bagaikan mencari semut hitam dalam padang pasir yang gelap gulita..Bangkitlah selagi ruh, energi itu belum redup wahai sahabat perjuangan…Kerana,..tidak ada cuti dalam bergerak selama kita berjiwa MUDA!!

Adalah sebuah ibadah jika dilakukan dengan konsentrasi yang tinggi. Ia akan tercipta ketika kita memiliki pemahaman yang baik tentang diri kita. Sedangkan pemahaman itu didapati melalui belajar, baik  dengan mendengar, membaca, atau pun dengan gerakan, gabungan dari kedua unsur( mendengar dan membaca, mendengar dan gerakan, membaca dan gerakan).

Adakalanya para penyeru kebaikan dan kebenaran diperlukan konsentrasi dalam ibadah kerana hal itu adalah membentuk satu hubungan dengan Allah, juga merupakan bentuk dari ‘uzlah. Idealnya dalam waktu sepertiga malam terakhir…..Akan tetapi tidak menutup kemungkinan dalam ibadah mahdhah lain selain ibadah di sepertiga malam terakhir  juga ketika berinteraksi dengan makhluk-makhluk Allah yang lain, fenomena alam, bencana dan sebagainya yang di dalamnya ada kesempatan dan saat kita boleh melakukan dzikrullah. Waktu-waktu di atas diharapkan menjadi waktu optimum yang secara biologi (tidak ngantuk, lelah dan sebagainya) dapat mendukung konsentrasi kita dalam ibadah.

Optimum dalam membangun hubungan personal dengan Allah akan menambah energi positif, kerana apa, bagi anda yg sibuk dengan segala aktiviti, menyalurkan ilmu, mengajarkan kebaikan dan kebenaran akan terserap energi positif dari tubuh, maka jika kita tidak menambahnya dengan berbagai ilmu amal dan ibadah maka akan habislah dan lemahlah……. na’udzubillah.

Dan pada akhirnya sifat konsentrasi dalam ibadah itu haruslah benar-benar optimum, banyak beristiqamah/konsisten, dan tentunya adalah berkualiti. Kita semua berlindung kepada Allah semoga sentiasa di jalan kebaikan dan kebenaran..

Apabila seseorang berbicara tentang kebenaran, atau mempertahankan kebenaran maka dia hendaklah sedar bahawa dia lakukan tanggungjawab itu atas perintah Allah dan rasulNya. Tidak kerana dia mengharapkan habuan daripada manusia, atau kemasyhuran, atau kemenangan.

Kebenaran adalah kebenaran, ia tiada kaitan dengan kehendak diri sendiri atau kehendak orang lain. Justeru, insan yang jujur akan membela dan memperjuangkan kebenaran dan prinsip yang benar sekalipun terpaksa bercanggahan dengan kehendak dirinya, ataupun kehendak orang lain. Sekalipun dia menanggung rugi, atau dia ditentang oleh dunia sekelilingnya. Sabda Rasulullah Shallallahu alaihi wasalam:

“Katakanlah kebenaran walaupun ia pahit” (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban, al-Hakim, )

Terima Kasih Guru ku AlFadhil Ustaz Abdul Aziz Ismail Nuh diatas perkongsian  ini..moga kita semua mendapat berkat di atas ilmu ini.

_____________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com

 


Responses

  1. Pantang Berundur…….Panglima Allah SWT berlangkah megah di Alam Mayapada…..

  2. saya orang baru disini..bolehkah saya bertanya dimanakah pusat untuk belajar silat seperti yg dinyatakan.

    • assalamualaikum wbt,
      Saudara tinggal di mana dan minta pada silat apa


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: