Posted by: abusyakirin | 5 Februari 2012

FAHAMILAH MAKSUD SEBENAR SAUDARA SEGAYONG…

Aku merindui saudaraku semua..Insya Allah tak lama lagi kita semua akan bersama.

Salamun alaik..

” Insya Allah kami semua akan ke Labuan pada bulan 6 nanti..semua dah setuju”

Alhamdulillah…Sayu hati bila menerima pangilan dari Setiausaha Gelanggang Tok Janggut..Syukur Ya Allah…hanya itu yang mampu saya ucapkan di atas kenangan dan ingatan saudaraku semua..Walau jauh di seberang laut, namun ikatan persaudaraan tidak pernah padam dan semakin utuh..

Kami bukanlah sebuah Gelanggang yang Gah.. bukan terkenal dan ternama.. Walau kami semua tiada banyak gelanggang..namun kami ibarat Rumah Kecil Tiang Seribu..walau apa jua yang terjadi hubungan persaudaraan tetap di utamakan. Tak perlu di canang serata sini..Biarlah kemesraan kami ini kekal sampai ke mati.. Alhamdulillah.

Dalam hadis Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya dari kalangan hamba-hamba Allah adanya golongan yang mereka bukan para nabi, atau para syahid. Namun para nabi dan para syahid cemburu kepada mereka pada Hari Kiamat disebabkan kedudukan mereka di sisi Allah”. Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah! Beritahulah kami siapakah mereka?”.

Jawab Nabi: “Mereka itu golongan yang cinta mencintai dengan ruh Allah, tanpa ada hubungan kekeluargaan dan bukan kerana harta yang diidamkan. Demi Allah, sesungguhnya wajah-wajah mereka adalah cahaya, mereka berada atas cahaya. Mereka tidak takut pada saat manusia ketakutan, mereka tidak berdukacita ketika manusia berdukacita”.

Lalu baginda membaca ayat al-Quran: (maksudnya) “Ketahuilah sesungguhnya wali-wali Allah tiada ketakutan untuk mereka dan tidak pula mereka berdukacita” (Hadis riwayat Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani).

Inilah golongan yang dilindungi Allah pada hari kiamat. Di dunia mereka mendapat kenikmatan persahabatan yang jujur dan ikhlas, di akhirat mereka dilindungi Allah.

Jika air mata umat mengalir kerana rindukan Nabi, ketahuilah bahawa darah Nabi mengalir kerana cintakan umat.

Sempena bulan kelahiran Rasulullah صلى الله عليه وسلم ini, mudah-mudahan lahir dalam diri kita akhlak dan sunnah Baginda dalam segenap aspek kehidupan kita. Ayuh beramal dan perjuangkan ajaran Islam yang syumul.

Wallahualam

_____________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com

 

 


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: