Posted by: abusyakirin | 16 Jun 2012

Manusia dan Anjing

Salamun alaik,

Tibetan Mastiff dikatan Anjing Paling Garang di Dunia…

Pesan seorang Guru Gayong  kepada saya :

“Jangan sergah kalau anjing menyalak…dia akan menyalak lebih kuat.Dan jangan lari kerana dia akan kejar dan menggigit…Diamkan diri…ingat Allah….dia akan penat dan dengan sendirinya…berhenti menyalak”

Menyalak Dan Menyergah.

Letih dan jenuh kalau nak melayan kerenah perdebatan dalam isu-isu Gayong . Ada baiknya saya diam. Melihat dan menilai lebih baik dari berkata-kata. Asalkan saya  tetap di atas manhaj Perjuangan. Elok juga kita merenung kembali nasihat  Imam Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah [w.751 H]:

وَالْكَلِمَةُ الْوَاحِدَةُ يَقُولُهَا اثْنَانِ، يُرِيدُ بِهَا أَحَدُهُمَا أَعْظَمَ الْبَاطِلِ، وَيُرِيدُ بِهَا الْآخَرُ مَحْضَ الْحَقِّ، وَالِاعْتِبَارُ بِطَرِيقَةِ الْقَائِلِ وَسِيرَتِهِ وَمَذْهَبِهِ، وَمَا يَدْعُو إِلَيْهِ وَيُنَاظِرُ عَلَيْهِ

Maksudnya: “dan perkataan yang satu (yang sama) boleh sahaja diucapkan oleh dua orang (yang berbeza) di mana salah seorang mereka mengkehendaki dengannya (makna) yg sangat Batil manakala seorang lg mengkehendaki dgn maknanya keBenaran semata-mata, maka yg dijadikan iktibar (ukuran) adalah jalan si penuturnya, sirahnya, mazhabnya, apa yg dia serukan kepadanya, dan apa yg dia pertahankan atasnya”.

[Madarij al-Salikin, 3/481]
Ini adalah kaedah yg sangat besar ditaqrir oleh Imam Ibn al-Qayyim rahimahullah dalam menghukum perkataan manusia di mana satu perkataan mungkin diucapkan oleh dua orang atau lebih tetapi masing-masing mengkehendaki makna yg berbeza; ada yg benar, ada yg salah. maka utk menghukumnya perlulah meneliti akidah si penutur dan manhajnya.

wallahualam.

______________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: