Posted by: abusyakirin | 25 Oktober 2012

Amalan Gayong buat Tuke Sembelih…

Salamun alaik,

BismiLLAH, WalhamduLILLAH..

“Esok kalau boleh lepas ustaz bagi Khutbah kami nak minta ustaz juga yang sembelih lembu ya..”  katanya Pengerusi surau

” Insya ALLAH..saya setakat baca Khutbah tu bolehlah, nak sembelih ni bukan pandai sangat ..kalau nak suruh masak daging bolehlah..” jawab saya.

ALLAHU Rabbi…cepat sungguh masa berlalu, kalau tahun lepas Edul Adha di sambut di Surau Markas PAS Teluk Gunung, tahun ni di Labuan.

Sudah lama saya tak mengemas kini laman ini, Rasanya dah lama benar ianya sepi dan kosong tanpa apa-apa celoteh saya. AlhamduLILLAH hari ini diberikan masa untuk saya mencoret sepatah selidah nostalgia untuk sama-sama saya kongsikan dengan saudaraku semua.

Insya Allah esok kita akan menyambut Eidul Adha dan menunaikan Ibadat Qurban. Dan bila menyebut Qurban maka terus teringat lembu yang akan disembelih. Datuk saya merupakan seorang tukang sembelih yang agak terkenal dikampung. Mungkin kerana daging lembu atau kambing yang disembelihnya tidak berbau hamis, tidak berlemak dan dagingnya binatang yang disembelihnya agak lembut. Kalau tulang binatang memang keras lah jugak, namanya pun tulang.

Banyak peristiwa yang lucu, manis malah yang cemas telah saya lalui dan saksikan semasa ibadah Qurban. Antaranya ialah bila Lembu dan Kerbau yang agak besar dan turun minyak/naik angin  terlepas. Susah untuk ditangkap, apayah lagi nak dijinakkan.

Terdapat pelbagai kaedah dan petua orang dahulu kala untuk menundukkan binatang yang liar ini agar jinak dan akur dengan suruhaan supaya tak bergerak dan sebagainya, lain padang lain belalang, lain guru lain pedoman. Misalnya ada yang menggunakan ilmu Hikmah mengguna kaedah harfiah iaitu dengan menyebut dan meletak dua huruf pada tempatnya.

Namun apa yang saya nak kongsikan dengan sahabat semua ialah amalan yang ada dalam Silat Seni Gayong yang boleh dijadikan penunduk kepada binatang yang liar dan ganas ini. Pendek kata setakat nak sembelih lembu boleh urus secara seorang diri tak perlu ramai.

Amalan atau Doa tersebut ialah Ayat 9. Insya ALLAH jika dibaca dan diisyaratkan pada lembu yang nak disembelih, lembu itu akan jinak dan biasanya mudah ikut ..”ore kelate sebut denga kato”. Jadi fungsi ayat di atas ialah bukan sekadar untuk bertempur semata-mata malah ianya banyak lagi kegunaannya. Apapun perlu berguru. Kerana semasa menghadap guru akan diterangkan kaedah beramal yang sebenar.

Bagi yang tidak diberikan ijazah untuk beramal dengan ayat 9, bolehlah dibacakan ayat di bawah untuk tujuan yang sama.

أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ

Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu, mereka mencari lain dari ugama Allah? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, sama ada dengan sukarela ataupun terpaksa, dan kepadaNya lah mereka dikembalikan (Ali ‘Imran[3:83]).

Mujahid meriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas: Apabila binatang tunggangan kamu sukar menuruti perintah atau terlalu liar, maka bacalah ayat ini (ayat  83) pada telinganya (Tafsir al-Qurtubi).

Hok nok jadi tuke sembelih Lembu ni..molek baca ayat ni. kalau tak tahu baca jugak kena  cari kayu TAS nampaknya..hihihi..

Dan akhir sekali marilah kita bersama-sama menghayati firman Allah swt ini
“Daging-daging korban dan darahnya itu, sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) Allah, akan tetapi (keikhlasan) yang lahir dari ketaqwaan darimulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah memudahkan bagimu (binatang korban itu) untuk kamu supaya kamu mengagongkan Allah lantaran petunjukNya kepadamu dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang melakukan kebaikan.”

(Surah al-Haj : ayat 37)

Salam Aidil Adha 1433  dari kami sekeluarga dan mohon kemaafan dari kami buat saudara semua.

Abu Syakirin

Ummu Syakirin

Nik Abdul Syakur

Nik Kauthar Hanan.

_____________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com

 


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: