Posted by: abusyakirin | 7 Januari 2013

Penyakit cintakan jawatan, kemasyhuran dan glamour, virus Iman diakhir zaman

BismiLLAH, WalhamduLILLAH

20130107_110030_Ryan_Cleaner_Jyler

Sebenarnya jari jemari ini seakan-akan terpanggil untuk menaip sepatah selidah coretan hati ini,nak kata ianya isu besar tak juga, tapi kalau dibiarkan memang besar jadinya. Apa yang terbuku dihati dan terlintas di minda akan saya luahkan disini..Disnilah gelanggang maya saya. disinilah saya dapat nyatakan pendirian dan apa pandangan saya.  walau ada segelintir di luar sana mempertikai gelanggang buruk saya ini, saya hanya tutup sebelah mata, pekak kan telinga. Biarlah mereka nak bising. itu hak mereka. Ini gelanggang saya.

Kali ini isu yang ingin saya paparkan ialah isu GILA KUASA, PANGKAT, NAMA, KEDUDUKKAN…ringkas cerita GILA SANDANG. Amaran awal saya ialah, kepada yang terasa atau meluat, baik berpindah ke gelanggang Maya yang lain, sekiranya anda teruskan juga berada di gelanggang saya ini, risiko sakit hati dan sakit kepala adalah dibawah tangunggan anda sendiri.

Kemuning di tengah balai,
Bertumbuh semakin tinggi;
Kalau dia dah berlagak pandai,
Jangan dilayan, jauhkan diri.

Berapa ramai yang mencalonkan diri mereka sendiri untuk menerima sandang Ketua Beradat dan Sandang Panglima Hitam , tak lupa juga ada yang mencalonkan diri sendiri untuk sandang Ketua Panglima Hitam. Ada yang terus datang ke Gurun tanpa melalui negeri. Yang terima Sandang adat pula ada yang baru lahir ke dunia gayong tak sampai 40 hari pun. Berlatih silat pun tak, macam mana nak tahu adat istiadat gayong. Bagi yang memegang sandang Kegurulatihan seperti Khalifah Muda, Panglima Hitam dan ketua Panglima Hitam, kalau diuji silibus, sah dah banyak yang kantoi. Kursus di Gelanggang Pusat pun tak pernah hadir. Sekurang-kurangnya yang nak pakai Panglima Hitam paling tidak tangkapan Lembing 7 biji ingat, Buah Pukul Cindai 7 biji ingat, kalau nak kata Pakaian Cindai, confirm tak tahu,ni tak tiba-tiba datang terus nak minta anugerah sandang tersebut. Jika kursus Gurulatih baru-baru ini,Gurulatih Pusat terkedu bila melihat Dato Raja Abdul Majid (DRAM) menunjukkan seni permainan tangan kosong  , apatah lagi bagi  mereka yang tak hadir dan yang tak pernah pun menjejaki kaki untuk kursus di gelanggang Pusat. Setakat datang melawat dan bergambar tak memadai. Yang paling menghairankan dan mengelirukan saya ialah, bagaimana permohonan mereka ini diluluskan. Ini yang buat saya pening pula.Adakah adanya unsur tangan-tangan ghaib dalam pengurusan dan pentadbiran.

Ikan kenderah masak berkuah,
Giling perisa tidak berkunyit..
Takat sedepa membawa galah,
Janganlah cuba ‘nak jolok langit

Apa yang saya luahkan ini adalah di atas dasar saya selaku salah seorang dikalangan 14 Ketua Waris Beradat.

Hakikat Jawatan dan Sebuah Pimpinan

Ramai orang ingin menjadi pemimpin dan ketua seolah-olah ianya satu kebesaran dan kemuliaan. Ini ialah pemikiran yang salah dan tidak benar kerana kepimpinan bermaksud bebanan dan tanggungjawab yang berat dan akan dihisab di hari akhirat.

Rasulullah Salallahualaihiwassalam berpesan, إنكم ستحرصون على الإمارة وستكون ندامة يوم القيامة فنعم المرضعة وبئس الفاطمة ‘Kamu sangat ingin menjadi pemimpin tetapi kamu akan menyesal di hari akhirat. Permulaannya kelihatan nikmat tetapi pengakhirannya adalah kesusahan. [riwayat al-bukhari]

Dalam riwayat yang lain Nabi SAW menyebut, أولها ملامة، وثانيها ندامة، وثالثها عذاب يوم القيامة إلا من عدل Kepimpinan itu awalnya bermaksud kamu akan dipersalahkan. Kedua ianya bermaksud penyesalan dan ketiga ialah hukuman dihari akhirat kecuali bagi mereka yang adil. [riwayat Al-Tabarani]

Kita tentu suka dihormati dan disanjungi tetapi ianya juga penyebab kepada kemurkaan Allah SWT. Nabi SAW bersabda : من أحب أن يمثل له الرجال قياماً فليتبوأ مقعده من النار’Barangsiapa yang suka apabila ada hamba Allah bangun berdiri kepadanya (menghormatinya) maka bersiaplah dia dengan tempat duduk dari api neraka.’ [riwayat Al-Bukhari dalam Adab al-Mufrad]

Dunia hanya sementara, akhirat jua yang kekal lama !

Marilah kita bersama merenungi amanat atau pun wasiat Abu Ubaidah Ibnu Jarrah Radhiyallahu anhu

Menjelang kematian Abu Ubaidah Ibnu Jarrah Radhiyallahu anhu dia memesankan kepada askarnya:

Aku pesan kepada kamu sebuah pesanan, jika kamu terima, kamu akan baik: ‘Dirikanlah solat, bayalah zakat, puasalah bulan Ramadan, berdermalah, tunaikan ibadah haji dan umrah, saling nasihat menasihatilah kamu, sampaikanlah nasihat kepada pimpinan kamu, jangan suka menipunya, janganlah kamu terpesona dengan keduniaan, kerana betapa pun seorang melakukan seribu daya usaha, dia pasti akan menemukan kematiannya sepertiku ini. Sungguh Allah telah menetapkan kematian untuk setiap peribadi manusia, oleh sebab itu semua mereka pasti akan mati. Orang yang paling beruntung adalah orang yang paling taat kepada Allah dan paling banyak bekalnya untuk akhirat…Assalamu alaikum warahmatullah‘.”

Kemudian beliau melihat kepada Muaz bin Jabal Radhiyallahu anhu dan mengatakan: “Ya Muaz! Imamilah solat mereka.” Setelah itu, Abu Ubaidah Radhiyallahu anhu pun menghembuskan nafasnya yang terakhir! Allahumarhamhu..Wa’afihi wa’afu anhu…

____________________________________________________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

“Aku Dan Gayong”

http://www.khalifahgayong.wordpress.com


Responses

  1. benar sekali ustaz. katakan benar sekali pun pahit

  2. As salamu Alaikum.
    erm rasanya bukan di akhir zaman je benda ni.. Bak kata seorang pengarang. Bila seorang pengemis meninggal dunia hampir tiada siapa yang mahu mengganti tempatnya… Bila seorang maharaja meninggal dunia jadilah perebutan kuasa..

  3. salam tuan mahaguru…mohon segala ilmu tuan di sini sy minta izin utk ambik ye tuan…kerana gayong juga sebahagian dari minat sy dlm ilmu persilatan melayu..terima kasih daripada pihak sy atas pihak2 mahaguru2 sekalian🙂

  4. Mudah mudahan Allah sentiasa merahmati tuan dan blog ini hidup melayu dan gayong di suatu masa pasti berteguh


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: